• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

An experience of comprehensive training through soccer

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/23174

ISSN: 1579-1726

ISSN: 1988-2041 (internet)

Files
2020_261.pdf (155.7Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Una experiencia de formación integral a través del fútbol
Author/s
Almorza Gomar, David; Pérez-Arana, Gonzalo; Prada-Oliveira, José Arturo
Date
2020
Department
Anatomía y Embriología Humana; Estadística e Investigación Operativa
Source
Retos, 38, 375-378
Abstract
Soccer’s current social impact makes it a very powerful tool for the comprehensive training of those minors who come to practice it. It is especially valuable among young people of school age, who may otherwise lose motivation and begin to frequent places that lead them away from their studies. For young people with their dreams, soccer can focus their attention and contribute to their overall education. In this work, we present the results of a program carried out with three soccer teams in the city of Cádiz, Spain. For each team, we analyzed six aspects of interest from the comprehensive training program of the players: academic training; fair play; health, hygiene and nutrition; training for coaching staff; training for parents and social responsibility. The experience was relevant and positive for players, parents, and teams. The results were very encouraging. The interest on the part of the team officials, players, and parents was clear.
 
El impacto social que produce el fútbol constituye una herramienta muy potente para la formación integral de los menores que lo practican. Es especialmente valioso entre la juventud en edad escolar, que podrían de otra manera perder la motivación y comenzar a frecuentar lugares que les alejen de sus estudios. Para la juventud, con sus sueños, el futbol puede enfocar su atención y contribuir a su educación general. En este trabajo, presentamos los resultados de un programa llevado a cabo con tres equipos de fútbol en la ciudad de Cádiz, España. Para cada equipo, se han analizado seis aspectos de interés desde este programa de formación integral de los jugadores: formación académica; juego limpio; salud, higiene y nutrición; entrenamiento del cuerpo técnico; entrenamiento de los padres y madres y responsabilidad social. La experiencia fue relevante y positiva para jugadores, familiares y equipos. Los resultados fueron muy alentadores. El interés por parte de los equipos, jugadores, padres y madres fue claro.
 
Subjects
formation; teaching; coaching; football; fair play; formación integral; docencia; fútbol; entrenamiento; juego limpio
Collections
  • Artículos Científicos [3128]
  • Articulos Científicos Anat. Emb. [12]
  • Articulos Científicos Est. I.O. [49]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions