• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 19 (2013)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 19 (2013)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El teatro breve al servicio de la propaganda antifrancesa

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/15799

ISSN: 2173-0687

Files
141_162.pdf (265.1Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Short plays as a vehicle for anti-french propaganda
Author/s
Fernández Cabezón, Rosalía
Date
2013-01-01
Source
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2013, 19 p. 141-162
Abstract
El estudio de catorce obras dramáticas breves, escenificadas en los coliseos de las principales ciudades españolas durante la Guerra de la Independencia (1808-1813), nos ha permitido observar cómo los dramaturgos populares, conocedores de la enorme eficacia propagandística de este género de masas, utilizan todo tipo de recursos a fin de excitar el fervor patriótico en la lucha contra el invasor. Para ello no dudan en considerar a los franceses como representantes de las fuerzas del mal, frente a los españoles, cuya causa está protegida por la divinidad. Se acusa a Napoleón de tirano y a Godoy de traidor y, sobre todo, se caricaturiza a José Bonaparte, el rey intruso, al que se presenta plagado de vicios, apoyado por un grupo de colaboradores, los afrancesados. Como contrapunto, Fernando VII, el legítimo soberano, es un mártir, engañado vilmente por el emperador, al que es preciso liberar del infame cautiverio para que pueda recobrar el trono hispano.
 
The study of fourteen short plays staged in the theaters of the most important Spanish cities during the War of Independence (1808-1813) shows that these popular writers were well aware of the enormous propagandistic influence the genre could exercise on the general public. The playwrights use all types of stylistic devices to excite patriotic fervor in the fight against the invader. They do not hesitate to portray the French as representatives of the forces of evil while the Spanish cause receives divine protection. Napoleon is accused of being a tyrant and Godoy, a traitor. But, most importantly, Joseph Bonaparte, the Intruder King, is portrayed as a vice-riden man supported by a group of pro-French collaborators. Conversely, Ferdinand VII, the legitimate sovereing, is characterized as a martyr who has been cruelly deceived by the Emperor and who must be freed from his ignominious captivity in order to reclaim the Spanish throne.
 
Subjects
teatro breve; Guerra de la Independencia; propaganda antifrancesa; short plays; Spanish War of Independence; anti-french propaganda
Collections
  • Cuadernos nº 19 (2013) [31]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support