• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • RESED Revista de Estudios Socioeducativos
  • RESED nº2 (2014)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • RESED Revista de Estudios Socioeducativos
  • RESED nº2 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Educación superior y desigualdades profesionales basadas en el género en la docencia y la investigación: algunas vertientes estructurales como muestra

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/16983

ISSN: 2341-3255

Files
N2-5.pdf (540.1Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Author/s
Saldaña Valderas, Eva
Date
2014-01-01
Department
Derecho del Trabajo y de la Seguridad Social
Source
RESED. Revista de Estudios Socioeducativos, 2014 (2) pp. 87-95
Abstract
Los desequilibrios estructurales por género en la educación superior como sector de la actividad productiva formal, actúan como réplica de la posición de desventaja que afecta a las mujeres en la sociedad en general y en el mercado de trabajo en particular. Para avalar esta realidad, el presente estudio se ocupa de analizar como vertientes demostrativas la segregación horizontal y vertical, tomando como referencia datos cuantitativos muy reveladores. En esta línea y desde una perspectiva selectiva, pueden mostrarse evidencias suficientemente ilustrativas en aspectos tan cruciales como la presencia según sexo en los distintos campos científicos; el tipo de ocupación desempeñada por las mujeres; la distribución según escalas profesionales; y finalmente la relación entre el ejercicio de la maternidad y la escala profesional. Finalmente, se presentan algunas consideraciones acerca de los retos pendientes y las herramientas que pueden ayudar a su consecución.
 
The structural imbalances based on the gender in the High Education as a sector of the productive formal activity act as a reply of the disadvantage that affects the women on the labor market in general and the working conditions in particular. To support this reality, the present study analyzes some slopes of this situation of both horizontal and vertical segregation, with contribution of quantitative information. From a selective perspective, statistics can show sufficiently illustrative evidences in aspects as crucial as the presence according to sex in the different scientific fields; the type of job; the distribution according to professional scales; and finally the relation between the maternity and the professional scale.Finally, this analysis presents some considerations about the present challenges and the tools that can help to their consecution.
 
Subjects
igualdad de género; educación superior; investigación; docencia; segregación horizontal y vertical; Universidad; condiciones de trabajo; gender equality; High education; Research; Teaching; Horizontal and vertical segregation; University; working conditions
Collections
  • Articulos Científicos Dcho. Trab. SS. [18]
  • RESED nº2 (2014) [10]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions