• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Periférica
  • Periferica nº15 (2014)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Periférica
  • Periferica nº15 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De vueltas con la creatividad: una propuesta de medición para el caso español

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/17192

ISSN: 15771172

Files
29_de vueltas con la creatividad.pdf (503.1Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
A return to creativity: a measurement proposal for the case of Spain
Author/s
Martín Navarro, José Luis; Palma Martos, María Luisa; Martínez Camacho, María Inmaculada
Date
2014-01-01
Source
PERIFÉRICA (15771172)- 2014, n. 15- pp. 471-498
Abstract
En este trabajo se aborda la creatividad ligada al concepto de innovación pero fundamentada en la cultura y su principal objetivo es elaborar un índice de creatividad a partir de la propuesta realizada por el Informe KEA (2009), aplicable a España y sus Comunidades Autónomas, y que atendiendo a las circunstancias y condicionantes de nuestro territorio, pueda ofrecer algunas claves sobre las fortalezas y debilidades de España y sus territorios en este ámbito. Para ello se definen distintos indicadores representativos, agrupados en componentes que influyen en la creatividad: formativo, tecnológico y de innovación, de diversidad social, laboral, institucional, así como de oferta y demanda cultural. Mediante un análisis factorial por componentes principales se obtiene un índice global que permite comparar la posición relativa de cada comunidad Autónoma respecto a una media nacional. Las fuentes utilizadas proceden, fundamentalmente, del INE y del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, con un período de referencia situado entre 2005 y 2011. Los resultados indican que Madrid y Cataluña sobresalen como núcleos creativos pero que otras comunidades cuentan con potencial en diversos ámbitos. Este documento constituye una contribución a la literatura empírica sobre índices de creatividad en España, todavía escasa, que permita conocer más profundamente el componente creativo desde de una perspectiva integral, si bien desde un enfoque fundamentalmente cultural.
 
In this work we deal with creativity linked to the concept of innovation but based on culture, and its principal objective is to elaborate an index of creativity from the proposal made by the KEA report (2009), applicable to Spain and its Autonomous Communities, and which, in line with the circumstances and determinants of our region, can offer some keys to the strengths and weaknesses of Spain and its territories in this field. In order to do this, different representative indicators are defined, grouped into components that have an influence on creativity: formative, technological and of innovation, of social, labour and institutional diversity, as well as cultural supply and demand. By means of a factorial analysis by main components, a global index is obtained which allows us to compare the relative position of each Autonomous Community with respect to the national average. The sources used come, fundamentally, from the INE (National Statistics Institute) and the Ministry of Education, Culture and Sport, with a reference period from between 2005 and 2011. The results indicate that Madrid and Catalonia stand out as nuclei of creativity but that other communities have a lot of potential in various fields. This document constitutes a contribution to the empirical literature on creativity indices in Spain, still scarce, that allows us to understand the creativity component in more depth, from an integral perspective, although from a fundamentally cultural point of view.
 
Subjects
creatividad; innovación; sector cultural; indicadores; análisis de componentes principales; España; Creativity; innovation; cultural sector; indicators; analysis of principal components; Spain; creativity; innovation; cultural sector; indicators; analysis of principal components; Spain
Collections
  • Periferica nº15 (2014) [31]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support