• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Periférica
  • Periferica nº17 (2016)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Periférica
  • Periferica nº17 (2016)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Carnaval de Cádiz y cine, una relación recíproca

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/19985

ISSN: 1577-1172

Files
299_311.pdf (88.75Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Cadiz carnival and film, a reciprocal relationship
Author/s
Sacaluga Rodríguez, Ignacio; Pérez García, Álvaro
Date
2016
Source
PERIFÉRICA (15771172)- 2016, n. 17- pp. 299-311
Abstract
El carnaval de Cádiz como elemento de diversidad cultural, desde sus orígenes más concretos –mediados del siglo XVIII–, ha pretendido encontrar fuentes de inspiración en todo tipo de agentes comunicativos y artísticos. Así, por ejemplo, la aparición del cine en España y las primeras proyecciones en 1896 desen - cadenaron una relación recíproca entre la cinematografía y el carnaval gaditano. Por un lado, el cine recaló en la temática, denominaciones y tipos (disfraces) de las agrupaciones carnavalescas. Por otro, el carnaval gaditano sirvió de escenario y fuente argumental para directores cinematográficos tanto de largometrajes de ficción –fundamentalmente durante los años sesenta– como en género documental a partir del inicio del siglo XXI. Este artículo constituye el avance de una ambiciosa investigación que pretende analizar la relación entre el cine y el carnaval de Cádiz categorizando y catalogando letras y disfraces alusivos al mundo cinematográfico por un lado, y estudiar igualmente las referencias que el cine ha hecho al carnaval de Cádiz.
 
The Carnival of Cadiz as an element of cultural diversity, from its very inception –during the middle of the XVIII century– has pretended to find sources of inspiration in every kind of communicative and artistic phenomena. For example, the emergence of the cinema in Spain ant the first screenings triggered a reciprocal relationship between cinematography and the Gaditan Carnival. On one hand, the cinema emphasized the themes, denomination and 'tipos' (costumes) of the carnival music groups. On the other hand, the Gaditan Carnival became stage and source of storylines for cinema directors both for fiction –mostly during the seventies– and documentary films from the early beginnings of the XXI century. This article sets up the advance of an ambitious research which intends to analyze the relation between the cinema and the Carnival of Cadiz: categorizing and labelling lyrics and costumes with clear allusion to the film industry on one side, and also studying the clear references of the cinema to the Carnival on the other.
 
Subjects
Carnaval; Cádiz; cine; película; agrupaciones de carnaval; Carnival; cinema; film; carnival ensembles
Collections
  • Periferica nº17 (2016) [20]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support