Las TAC al servicio de la formación inicial de maestros en el área de Didáctica de la Lengua y la Literatura: herramientas, usos y problemática

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/20862
DOI: 10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2017.i5.05
ISSN: 2341-3255
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
LTK at the service of initial teacher training in the area of Didactics of Language and Literature: tools, uses and problems
Author/s
Álvarez Ramos, EvaDate
2017Source
RESED. Revista de Estudios Socioeducativos, 2017 (5) pp. 35-48Abstract
El trepidante auge de las tecnologías de la información y comunicación (TIC) ha puesto al alcance de
los docentes tal cantidad de recursos que, en multitud de ocasiones, el profesorado se ha visto superado
por la vorágine de información que tiene a su disposición. Este hecho, nada baladí, ha terminado
desembocando en un sacrificio de lo didáctico en pro de lo tecnológico. Nos enfrentamos a una
vacuidad de conceptos ornamentada por el reclamo y la vistosidad de lo digital y parece obviarse que
son las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento (TAC) las que han de estar a nuestro servicio y
no a la inversa.
Este trabajo pretende mostrar, tras un breve análisis de la situación, qué herramientas pueden ser
empleadas en el ámbito de la Didáctica de la Lengua y la Literatura, qué utilidad podemos darles y cuál
es la problemática derivada de su uso. Todas estas ideas se basan en la experiencia real de su
implementación en el aula universitaria. The fast rise of information technology and communication (ICT) has made available to teachers so
many resources that in many cases, teachers have been overtaken by the maelstrom of information that
is available. This fact, which is not trivial, has ended up leading to a sacrifice of the didactic for the
technological. We are confronted with an emptiness of concepts that are adorned by the claim and the
visibility of the digital, and it seems that it is forgotten that are the learning technologies knowledge
(LTK) which must be at our service and not the other way around.
This paper aims to show, after a brief analysis of the situation, what kind of tools can be used in the
field of Didactics of Language and Literature, what utility we can give them and what is the problem
derived from its use. All of this ideas have been confronted on a real experience of its implementation
in the university classroom.
Subjects
Tecnologías del aprendizaje y el conocimiento; Tecnologías de la información y la comunicación; Formación inicial de profesores; Didáctica de la Lengua y la Literatura; Learning technologies knowledge; Information and communication technologies; Initial teacher training; Didactics of language and literatureCollections
- RESED nº05 (2017) [20]