Expandiendo el aula a través del microblogging

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/20868
DOI: 10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2017.i5.11
ISSN: 2341-3255
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Expanding the classroom through the microblogging
Date
2017Source
RESED. Revista de Estudios Socioeducativos, 2017 (5) pp. 119-129Abstract
La incorporación de las TAC a los procesos de aprendizaje formal como mecanismo de mediación
posibilita que estos sean más completos y los hace crecer exponencialmente. En esta experiencia,
proponemos la utilización de la plataforma de microblogging Tumblr como vía para expandir
espaciotemporalmente el aula. La metodología trata de ofrecer una atención personalizada a las
características de cada discente, potenciando el rol de acompañante del docente y las ventajas de la
evaluación formativa. Se pretende dejar, de este modo, mayor espacio para la creatividad, la posibilidad
de tornarse en creadores de artefactos digitales y enriquecer la adquisición y difusión de información.
Todo esto conlleva un aprendizaje funcional, en contextos reales y significativos, no solo de los
contenidos referentes al área, sino también de los usos responsables y enriquecedores de los medios
digitales. Mediated learning through Learning and Knowledge Technologies makes formal learning grow. In this
experience, we propose the use of the Tumblr microblogging site, as a way to expand spatiotemporally
the classroom. The methodology tries to offer a personalized attention to the characteristics of each
student, enhancing the teacher's support role and the advantages of the formative evaluation. It is
intended to leave more room for creativity, the possibility of becoming creators of digital artefacts and
enrich the acquisition and dissemination of information. All this implies a functional and significant learning, in real contexts, not only of the contents related to the area, but also of responsible and
enriching uses of digital media.
Subjects
Tecnología educacional; Docente de secundaria; Informática educativa; Método de aprendizaje; Educational technology; Secondary school teachers; Computer uses in education; Learning methodsCollections
- RESED nº05 (2017) [20]