Nacimiento de las Escuelas Normales gaditanas: un análisis de las matrículas que evidencian su repercusión

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/21076
DOI: 10.25267/Cuad_investig_fondos_arch_UCA.2019.i1.07
ISSN: 2659-4951
Files
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
The origin of the Normal Schools in Cadiz: an analysis of theenrollment showing their repercussion
Author/s
Vázquez Domínguez, Carmen
Date
2019Department
Historia, Geografía y FilosofíaSource
CUADERNOS DE INVESTIGACIÓN DE FONDOS DEL ARCHIVO UCA – 2019, n. 1 – p. 76-87Abstract
Este trabajo tiene como finalidad el estudio del establecimiento de centros específicos de formación del profesorado, las
Escuelas Normales, en Cádiz. Paralelamente, además,
Se pretende contribuir mediante el análisis de su matrícula a evidenciar lo que supusieron estos centros para las inquietudes femeninas de instrucción.
Para su elaboración hemos recurrimos a la metodología habitualmente utilizada en la investigación histórico-educativa, yendo a las fuentes primarias del fondo documental del
Archivo de la Universidad de Cádiz (AUCA). This work has the purpose of studying the establishment of specific teacher training centers, the Normal Schools, in Cádiz. At the same time, it is also intending to contribute through the analysis of the Schools ́ enrollment to show what these centers meant for the feminine concerns of instruction.
For its development, it has been resorted to the methodology usually used in the historical-educational research, going to the primary sources of the documentary collection of the Archive of the University of Cádiz.