• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Trocadero
  • Trocadero nº 30 (2018)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Trocadero
  • Trocadero nº 30 (2018)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Beneficencia y música. La Banda del Hospicio de Cádiz

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21922

DOI: 10.25267/Trocadero.2018.i30.15

ISSN: 2445-267x

Files
trocadero_30_273_294.pdf (783.9Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Charity and music. The music band of Cadiz Hospice
Author/s
Verdía Díaz, Juan Antonio
Date
2018
Source
Trocadero - 2019, n. 30 - pp 273-294
Abstract
En un mundo en el que aún no habían aparecido las grabaciones y la reproducción mecánica y los conciertos no estaba al alcance general, las bandas musicales con sus conciertos y actuaciones al aire libre tuvieron un apabullante éxito y llevaban -arregladas- las piezas clásicas y bailables del momento al gran público. A mediados del siglo XIX las casas de beneficencia comienzan a implantar las bandas de música como forma para acercar la enseñanza musical a sus internos. El estudio de este tipo de formaciones y su implicación a nivel pedagógico, social e histórico en las poblaciones donde se organizan están aun en estado embrionario. Se han realizado pocos estudios en profundidad de estas agrupaciones, quizá por la problemática de la escasa conservación de los documentos.
 
The study of music bands is in an incipient state, as well as their involvement at a pedagogical, social or historical level. There are few studies that deepen the reality of these groups. In the mid-nineteenth century the charity policy implemented music education in hospices to promote their social inclusion and also as a preparation for the profession of musician. At that time the bands and their public concerts had a resounding success, because the means of musical reproduction had not yet appeared and the concerts were not available to all social classes.
 
Subjects
Beneficencia; banda; Historia; Cádiz; Pedagogía; siglo XIX; Hospice; Band; History,; Pedagogy; 19th century
Collections
  • Trocadero nº 30 (2018) [22]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support