• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Periférica
  • Periferica nº20 (2019)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Periférica
  • Periferica nº20 (2019)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El cortometraje como vehículo de comunicación para la inclusión social.

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/22262

DOI: 10.25267/Periferica.2019.i20.31

ISSN: 1577-1172

Files
Periferica Internacional 2019 pp.250-261.pdf (7.303Mb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
The short film as a vehicle of communication for social inclusion.
Author/s
Grande-López, Víctor
Date
2019
Source
Periférica Internacional. Revista Para El Análisis De La Cultura Y El Territorio, (20) pp. 250-261
Abstract
El cortometraje es un material didáctico enriquecedor para adquirir por medio de sus imágenes múltiples tipos de percepciones visuales y aprendizajes signifi cativos. El objetivo de este estudio es promover una mirada de inclusión en el alumnado universitario ante la discapacidad utilizando el cortometraje The butterfl y circus (El circo de la mariposa, 2009) como hilo conductor educomunicativo, debido a que el desconocimiento sigue produciendo indiferencias y rechazo hacia las personas con discapacidad. Se analizan algunas secuencias mostrando el potencial que tienen sus imágenes a nivel cognitivo-afectivo para lograr cambios positivos en conductas y fomentar una refl exión crítica. Se utiliza como técnica de investigación cualitativa el Focus group (FG) para analizar y evaluar las respuestas de los participantes. Una de las metodologías edu-inclusivas más potentes de aprendizaje es promover después de un visionado en el aula un debate a través del diálogo y la escucha. Cuando se educa en inclusión social, se enseña a construir un mundo más justo.
 
The short film is an enriching teaching material to acquire through its images multiple types of visual perceptions and meaningful learning. The aim of this study is to promote a view of inclusion in university students in the face of disability by using the short fi lm The butterfl y circus (2009) as a guiding thread, because ignorance continues to produce indiff erence and rejection towards people with disabilities. Some sequences are analyzed by showing the potential of their images at the cognitive-aff ective level to achieve positive changes in behaviours and encourage critical refl ection. The Focus group (FG) is used as a qualitative research technique to analyze and evaluate the responses of the participants. One of the most powerful edu-inclusive methodologies of learning is to promote, after a viewing in the classroom, a debate through dialogue and listening. When people are educated in social inclusion, a fairer world is created.
 
Subjects
Cortometraje; imagen; creatividad; alfabetización mediática; inclusión; Short film; image; creativity; media literacy; inclusion
Collections
  • Periferica nº20 (2019) [36]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support