• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Revista Atlántica-Mediterránea de Prehistoria y Arqueología Social
  • RAMPAS nº 20 (2018)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Revista Atlántica-Mediterránea de Prehistoria y Arqueología Social
  • RAMPAS nº 20 (2018)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estrategias políticas y mecanismos de legitimación de una sociedad clasista inicial: las esculturas de cautivos mayas del Clásico Tardío

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/22409

ISSN: 1138-9435

Files
document.pdf (14.32Mb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Political strategies and legitimization mechanisms of an inicial class society: the scultptures of captives from Late Classic maya period
Author/s
González del Ángel, Gabriela Patricia
Date
2018
Source
Revista Atlántica-Mediterránea de Prehistoria y Arqueología Social (1138-9435)-2018, n. 20 pp. 171-185
Abstract
El presente trabajo pone en diálogo dos ámbitos que hasta el momento se habían mantenido separados: la propuesta teórica sobre las sociedades clasistas iniciales de Luis Felipe Bate y los estudios de cultura maya prehispánica. A través del estudio de las esculturas de cautivos correspondientes al periodo Clásico Tardío de tres yacimientos de las Tierras Bajas Mayas, se propone que dichas escultu - ras constituyeron un mecanismo de legitimación y poder, inserto dentro una estrategia política teatral que reproducía el sistema de clases. En otras palabras, que formaron parte de los elementos a través de los cuales se ejerció la ideología y la política en las sociedades clasistas iniciales. Los resultados aquí vertidos constituyen una aproximación a la comprensión de las esculturas de cautivos a partir de los elementos iconográficos que las caracterizan (ataduras, desnudez, marcas de sometimiento), así como de la posición arquitectónica que las piezas escultóricas desempeñaron en su momento, y que sirvieron a las élites mayas para legitimar su derecho a ejercer el poder.
 
This article intends to bring together Luis Felipe Bate’s theoretical proposal on initial class society and studies of prehispanic maya culture, using the sculptures of captives of the Late Classic Maya Lowlands to propose that they were a legitimizing mechanism within a theatrical political strategy. In Bate’s words, these sculptures were an important element in the politics and ideology of this initial class society. The results become an important contribution to the understanding of scultures of captives through their specific iconographic components (strings, nudity, submissiveness) and the architectonic place they occupied, as a mean for maya elites to legitimize their right to use and abuse power
 
Subjects
Sociedad Clasista Inicial; sociedad maya del Clásico; teatralidad; cautivos; initial class society; classic maya society; theatricality; captives
Collections
  • RAMPAS nº 20 (2018) [19]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support