Diseño de proyectos transmedia para la Educación Literaria en el aula de Educación Secundaria

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/23861
DOI: 10.25267/Rev_estud_socioeducativos.2020.i8.7
ISSN: 2341-3255
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Design of transmedia projects for Literary Education in the Secondary Education classroom
Date
2020-07Source
RESED. Revista de Estudios Socioeducativos. Núm.8 (2020): Radiografía de la Innovación Educativa en el S.XXI pp. 80-98Abstract
Entre las propuestas de innovación educativa del siglo XXI, el Aprendizaje Basado en
Proyectos (ABP) se ha convertido en una metodología colaborativa global en la que pueden
integrarse distintas asignaturas y aprendizajes, con gran repercusión en la etapa de Educación
Secundaria. Aunque los proyectos no deben estar mediados por la tecnología, los que la
incluyen como eje para la producción de contenidos y la difusión de estos se convierten en
proyectos con mayor reconocimiento y con muchas posibilidades de replicación. El concepto
de Educación 2.0 es imprescindible para reconocer la importancia de compartir nuestro
trabajo en Internet a través de blogs y redes. La incorporación del concepto de Narrativas
Transmedia a estos proyectos nos permite enlazar directamente esta deriva tecnológica con
la Educación Literaria. Los proyectos transmedia parten de la lectura de obras literarias para
ofrecer múltiples producciones por parte del alumnado que integran los distintos
aprendizajes. Among the proposals for educational innovation of the 21st century, Project Based Learning
(PBL) has become a global collaborative methodology in which different subjects and
learning can be integrated, with great impact on the Secondary Education. Although the
projects should not be mediated by technology, those that include it as an axis for the
production of content and the dissemination of these become projects with greater
recognition and with many possibilities of replication. The concept of Education 2.0 is
essential to recognize the importance of sharing our work on the Internet through blogs and
networks. The incorporation of the concept of Transmedia Narratives to these projects allows
us to directly link this technological drift with Literary Education. The transmedia projects
start from the reading of literary texts to offer multiple productions by the students that
integrate the different learning.
Subjects
Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP); Narrativas Transmedia; Lectura Multimodal; Didáctica de la Literatura; Educación 2.0.; Project Based Learning (PBL); Transmedia Narratives; Multimodal Reading; Literature Teaching; Education 2.0.Collections
- RESED nº8 (2020) [24]