• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Booktrailer y lectura en la formación inicial del maestro: un estudio de caso

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/24522

DOI: 10.22507/rli.v17n1a24

ISSN: 1794-4449

Files
SC2020_353.pdf (576.0Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Booktrailer and reading in the initial teacher training: a case study
Author/s
Heredia Ponce, HugoAuthority UCA; Romero Oliva, Manuel FranciscoAuthority UCA; Parrado Collantes, MilagrosaAuthority UCA
Date
2020
Department
Didáctica de la Lengua y la Literatura
Source
Revista Lasallista de Investigación–Vol. 17 No 1–2020
Abstract
Introducción: el booktrailer está convirtiéndose en un recurso digital importante para promocionar la lectura entre los estudiantes y, por ende, para el fomento lector. Dentro de este panorama, los futuros maestros deben tener una formación no solo en las áreas específicas de la didáctica, sino también en el ámbito tecnológico para poder utilizarlas; es decir, es importante en la formación inicial del maestro. Objetivo: analizar las oportunidades que nos ofrece el booktrailer y las creencias de los futuros maestros. Materiales y métodos: para realizar esta investigación se decidió escoger un estudio de caso cuya muestra son los estudiantes de la asignatura Competencia Comunicativa del curriculum integrado de la Universidad de Cádiz. En este sentido, se utilizaron cuestionarios, diario de campo, entrevistas y matriz DAFO. Resultados: se consideró que el booktrailer presenta un potencial educativo y, por consiguiente, es necesario incluirlo en las aulas. Conclusiones: con todo lo anterior se consideró que la lectura se puede fomentar y promocionar a través el booktrailer.
 
Introduction: the booktrailer is becoming an important digital resource to promote reading among students and thus encourage reading. Within this panorama, future teachers must have an academic background not only in specific areas of didactics, but also in the field of technology in order to be able to use them; that is, it is important in the initial training of the teacher. Objective: to analyse the opportunities offered by the booktrailer and the beliefs of future teachers. Materials and methods: to carry out this research, we decided to choose a case study which sample is the students of the subject Communicative Competence of the integrated Curriculum of the University of Cadiz. In this context, questionnaires, field diary, interviews and SWOT matrix were used. Results: the booktrailer was considered to have an educational potential and, therefore, it is necessary to include it in the classrooms. Conclusions: with all the above, it was considered that reading can be encouraged and promoted through the booktrailer.
 
Subjects
booktrailer; formación inicial del maestro; promoción lectora; competencia digital; initial training; reading promotion; digital competence
Collections
  • Artículos Científicos [4821]
  • Articulos Científicos Did. Leng. Lit. [127]
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support