Booktrailer y lectura en la formación inicial del maestro: un estudio de caso

Files
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Booktrailer and reading in the initial teacher training: a case study
Date
2020Department
Didáctica de la Lengua y la LiteraturaSource
Revista Lasallista de Investigación–Vol. 17 No 1–2020Abstract
Introducción: el booktrailer está
convirtiéndose en un recurso digital importante
para promocionar la lectura entre los estudiantes
y, por ende, para el fomento lector. Dentro de
este panorama, los futuros maestros deben tener
una formación no solo en las áreas específicas
de la didáctica, sino también en el ámbito
tecnológico para poder utilizarlas; es decir, es
importante en la formación inicial del maestro.
Objetivo: analizar las oportunidades que nos
ofrece el booktrailer y las creencias de los
futuros maestros. Materiales y métodos: para
realizar esta investigación se decidió escoger un
estudio de caso cuya muestra son los estudiantes
de la asignatura Competencia Comunicativa
del curriculum integrado de la Universidad
de Cádiz. En este sentido, se utilizaron
cuestionarios, diario de campo, entrevistas y
matriz DAFO. Resultados: se consideró que
el booktrailer presenta un potencial educativo
y, por consiguiente, es necesario incluirlo en
las aulas. Conclusiones: con todo lo anterior se consideró que la lectura se puede fomentar
y promocionar a través el booktrailer. Introduction: the booktrailer is becoming an important digital resource to promote reading among students and thus encourage reading. Within this panorama, future teachers must have an academic background not only in specific areas of didactics, but also in the field of technology in order to be able to use them; that is, it is important in the initial training of the teacher. Objective: to analyse the opportunities offered by the booktrailer and the beliefs of future teachers. Materials and methods: to carry out this research, we decided to choose a case study which sample is the students of the subject Communicative Competence of the integrated Curriculum of the University of Cadiz. In this context, questionnaires, field diary, interviews and SWOT matrix were used. Results: the booktrailer was considered to have an educational potential and, therefore, it is necessary to include it in the classrooms. Conclusions: with all the above, it was considered that reading can be encouraged and promoted through the booktrailer.