• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Investigación de Fondos del Archivo UCA
  • Cuadernos de Investigación de Fondos del Archivo UCA nº 3 (2021)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Investigación de Fondos del Archivo UCA
  • Cuadernos de Investigación de Fondos del Archivo UCA nº 3 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La maestra Guillermina Rojas Orgis: formación para un internacionalismo feminista

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/24557

DOI: 10.25267/Cuad_investig_fondos_arch_UCA.2021.i3.01

ISSN: 2659-4951

Files
Cuadernos de Investigación de Fondos del Archivo UCA 1-13.pdf (921.5Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
The Teacher Guillermina Rojas Orgis: training for a feminist internationalism
Author/s
Espigado Tocino, María de la GloriaAuthority UCA
Date
2021-02
Department
Historia Moderna, Contemporánea, de América y del Arte
Source
Cuadernos de Investigación de Fondos del Archivo UCA nº 3 (2021) pp. 1-13
Abstract
Este artículo estudia y valora la importancia del proceso de aprendizaje del sujeto como paso previo a la formación de una conciencia social crítica. La elección de un caso práctico como es el de la activista internacionalista Guillermina Rojas Orgis, que destacó como defensora tanto de la clase trabajadora como de las mujeres durante el Sexenio Revolucionario, supone un ejemplo de cómo las mujeres de extracción social popular sortearon las dificultades de acceso a una educación superior. Al mismo tiempo, se pone en valor otros instrumentos y espacios no reglados, como el club, la asociación, la prensa, etc. como medios para formarse y exponer públicamente la disidencia.
 
This article studies and assesses the importance of the subject’s learning process a previous step to the formation of a critical case such as that of the internationalist activist Guillermina Rojas Orgis, who stood out as defender of both the working class and women during the Revolutionary Six Year Period, is an example of how women of popular social extraction overcome the difficulties of Access to higher education. At the same time, other non-regulated, politics instruments and spaces are valued, such as the club, the association, the press, etc., as a means to form and publicly expose dissent.
 
Subjects
Guillermina Rojas; Educación; Maestra; Ciudadanía; Feminismo; Education; Teacher; Citizenship; Feminism
Collections
  • Artículos Científicos [4817]
  • Articulos Científicos Hist. Mod. Cont. [234]
  • Cuadernos de Investigación de Fondos del Archivo UCA nº 3 (2021) [7]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support