La maestra Guillermina Rojas Orgis: formación para un internacionalismo feminista

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24557
DOI: 10.25267/Cuad_investig_fondos_arch_UCA.2021.i3.01
ISSN: 2659-4951
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
The Teacher Guillermina Rojas Orgis: training for a feminist internationalism
Author/s
Espigado Tocino, María de la Gloria
Date
2021-02Department
Historia Moderna, Contemporánea, de América y del ArteSource
Cuadernos de Investigación de Fondos del Archivo UCA nº 3 (2021) pp. 1-13Abstract
Este artículo estudia y valora la importancia del proceso de aprendizaje del
sujeto como paso previo a la formación de una conciencia social crítica. La elección de un
caso práctico como es el de la activista internacionalista Guillermina Rojas Orgis, que destacó
como defensora tanto de la clase trabajadora como de las mujeres durante el Sexenio
Revolucionario, supone un ejemplo de cómo las mujeres de extracción social popular
sortearon las dificultades de acceso a una educación superior. Al mismo tiempo, se pone en
valor otros instrumentos y espacios no reglados, como el club, la asociación, la prensa, etc.
como medios para formarse y exponer públicamente la disidencia. This article studies and assesses the importance of the subject’s learning
process a previous step to the formation of a critical case such as that of the internationalist
activist Guillermina Rojas Orgis, who stood out as defender of both the working class and
women during the Revolutionary Six Year Period, is an example of how women of popular
social extraction overcome the difficulties of Access to higher education. At the same time,
other non-regulated, politics instruments and spaces are valued, such as the club, the
association, the press, etc., as a means to form and publicly expose dissent.