Teachers' purposes and beliefs about using the L1 in the foreign language classroom in a Primary school in Andalusia

Identificadores
Statistics
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Propósitos y creencias del profesorado sobre el uso de la L1 en el aula de lengua extranjera en un centro de Educación Primaria en Andalucía
Author/s
Galán Sánchez, TeresaDate
2020-07Advisor
Estrada Chichón, José Luis
Department
Didáctica de la Lengua y la LiteraturaAbstract
The current Bachelor Dissertation is based on an investigation related to English teaching in Primary Education. The aim of the study is to analyse the way in which Spanish as a first language (L1) is used in English as a Foreign Language (EFL) lessons. This research studies, both in a quantitative and qualitative way, the amount of L1 produced by one teacher during fifteen EFL lessons, as well as the purposes why the L1 was used in EFL teaching. Therefore, an analysis of fifteen EFL classes from two school years (Year 1 and 5) is included in this research, enabling not only to display the general amount of L1 used in EFL teaching, but also to show a wider view of how the use of the L1 changes and evolves concerning the different students’ groups assisted. Direct observation and online interviews arranged with the two EFL teachers involved in the investigation were the two principal tools used for collecting the data analysed in this study. Finally, due to the high amount of L1 used in EFL lessons, this research also provides the reader with recommendations, which are oriented to teachers, about the ways in which the L1 should be used in EFL teaching, for instance. El presente trabajo de fin de grado está basado en una investigación relacionada con la enseñanza del inglés en educación primaria. Lo que dicha investigación propone analizar es el uso del español como lengua materna (L1) en clases de inglés como lengua extranjera (EFL). El trabajo estudia, tanto cuantitativamente como cualitativamente, la cantidad de español utilizado por una docente durante quince clases de inglés en dos cursos diferentes (1ºEP y 5ºEP), además del propósito con el que la L1 ha sido empleada en la enseñanza de la lengua inglesa. De esta manera, se permite no solo reflejar la cantidad general de español utilizado en estas clases, sino también ofrecer una visión más amplia sobre cómo el uso de la L1 cambia y evoluciona entre los distintos cursos estudiados. La observación directa y las entrevistas online llevadas a cabo con los dos docentes involucrados en este trabajo han sido las dos herramientas principalmente utilizadas para la recogida de datos de este proyecto. Finalmente, debido a la gran cantidad de español utilizado en estas clases, este trabajo también recoge una serie de recomendaciones, las cuales, estando orientadas hacia los profesores, determinan las distintas formas en las que la L1 debería ser utilizada en las clases de inglés en este caso.
Subjects
First language; Foreign Language; Spanish as a First Language; English as a Foreign Language; Use of the L1; Analysis of the L1 Interventions; Purposes; Beliefs; Primary school; ResearchCollections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
El sexo y la lengua, ¿qué es lo que corrigen en realidad las guías de lenguaje no sexista?
Sancha Vázquez, Julian(Пятигорский государственный лингвистический университет (Universidad Lingüística de Piatigorsk), 2015-12)
-
DaF in Andalusien. Überlegungen und Hypothesen zu einer möglichen Arbeitsrichtung
Haidl Dietlmeier, Anton Gilen(Varios (aga) Asociación de Germanistas de Andalucía, 1996-07-01)
-
Revisión de algunas ideas sobre política e ideología lingüísticas en el siglo XVIII español
García Martín, José María(Cádiz: Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones y Grupo de Estudios del Siglo XVIII, 2011-01-01)