Revisitación sobre Attilio Rossi y la crítica militante en Sur: Buenos Aires 1936-1938

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24672
DOI: 10.25267/Trocadero.2020.i32.11
ISSN: 2445-267X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Revisiting Attilio Rossi and the militant criticism in sur: Buenos Aries 1936-1938
Author/s
Streppone, Maria VictoriaDate
2020-12Source
Trocadero – Revista del departamento de historia moderna contemporánea, de américa y del arte. nº 32 (2020) pp. 220-238Abstract
Este trabajo analiza la presencia del artista italiano Attilio Rossi como crítico
de arte entre 1936 y 1938 en la revista argentina Sur. Se indaga el modo en el cual sus artículos
contribuyeron en la profesionalización de la figura del crítico especializado y marcaron el
inicio de la crítica militante en la ciudad porteña. Basándose en el análisis de fuentes
interdisciplinarias, se considera a Rossi como parte de una implacable diáspora creativa entre
Argentina e Italia y se aborda la cuestión de la identidad cultural reflejada en el arte
entrelazando a través de relaciones significativas los dos lados del océano. This paper analyzes the figure of the Italian artist Attilio Rossi as an art critic
between 1936 and 1938 in the Argentinian magazine Sur. It investigates how his articles
contributed to the professionalization of the figure of the specialized critic and marked the
beginning of militant criticism in the city of Buenos Aires. Based on the analysis from
interdisciplinary sources, Rossi is considered part of a relentless creative diaspora between
Argentina and Italy and addresses the issue of cultural identity reflected in art by
interweaving significant relationships between the two countries on the opposite sides of the
ocean.