• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genialidad, marginalización y locura en El perseguidor, de Julio Cortázar

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/26524

DOI: 10.5209/alhi.79822

ISSN: 0210-4547

ISSN: 1988-2351

Files
2022_129.pdf (233.6Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Genius, Marginalization and Madness in El perseguidor, by Julio Cortázar
Author/s
Pina Arrabal, ÁlvaroAuthority UCA
Date
2021
Department
Filología
Source
Anales de Literatura Hispanoamericana, 50, 393-398
Abstract
El presente artículo se centra en las nociones de genialidad, marginalización y locura en el caso concreto de El perseguidor (1959), relato del escritor argentino Julio Cortázar. En particular, se presta atención a la figura del protagonista, Johnny Carter, en relación con su contrapunto Bruno y con la sociedad moderna occidental a la que se adscribe. Partiendo de presupuestos de ontología social, se sostiene la tesis de que es la fricción entre la sociedad y el individuo la que induce a la consideración de este último como un mero demente. Asimismo, se plantea la marginalización como una forma de identidad personal y se trata de determinar el grado de genialidad artística –si alguno– que tiene el personaje conforme a lo narrado
 
The current article is focused on the notions of genius, marginalization and insanity in the specific case of El perseguidor (1959), a story by the Argentine writer Julio Cortázar. Special attention is paid to the figure of the protagonist, Johnny Carter, in relation with his counterpoint Bruno and with the modern Western society to which he belongs. Taking social ontology presuppositions as a point of departure, we defend the thesis that it is the friction between society and the individual that prompts the consideration of the latter as a mere lunatic. Likewise, we propose marginalization as a way of personal identity and we try to ascertain the degree of artistic brilliance of the character –if any– according to the narration.
 
Subjects
descentralización; demencia; identidad; colectividad; patología; decentralization; madness; identity; community; pathology
Collections
  • Artículos Científicos [4817]
  • Articulos Científicos Filología [338]
Atribución 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Atribución 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support