• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 28 (2022)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 28 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

José Nicolás de Azara y Johann Joachim Winckelmann: historia de un desencuentro

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/27764

DOI: 10.25267/Cuad_Ilus_romant.2022.i28.19

ISSN: 2173-0687

Files
CIR_28_2022_19.pdf (2.159Mb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
José Nicolás de Azara and Johann Joachim Winckelmann: a story of disafecction
Author/s
López Souto, Noelia; Maier Allende, Jorge
Date
2022
Source
Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (28), 401–422
Abstract
Este trabajo trata de explicar la relación de desencuentro mantenida entre el diplomático español José Nicolás de Azara y el historiador del arte Johann Joachim Winckelmann. Para ahondar en la falta de inclinación entre estos dos ilustres neoclásicos se parte, de un lado, de las actuaciones de Winckelmann en Italia y su amistad con el pintor Rafael Mengs; y de otro, la estrecha amistad entre Mengs y Azara. A partir de ese marco de encuentro, se analizan y documentan diversos casos donde el español prueba su desafecto hacia Winckelmann, cuya imagen ataca y procura degradar en favor de la del amigo Mengs.
 
This work tries to explain the disaffection between the Spanish diplomat José Nicolás de Azara and the art historian Johann Joachim Winckelmann. To delve into the lack of inclination between these two illustrious neoclassicals, we start, on the one hand, from Winckelmann’s actions in Italy and his friendship with the painter Rafael Mengs; and on the other, the close friendship between Mengs and Azara. From this meeting frame, various cases are analysed and documented where the Spaniard proves his disaf-fection towards Winckelmann, whose image he attacks and attempts to degrade in favor of that of his friend Mengs.
 
Subjects
José Nicolás de Azara; Neoclasicismo; Anton Rafael Mengs; Teoría del arte; redes de amistad y enemistad; Johann Joachim Winckelmann; Neoclassicism; Art Theory; net-works of friendship and enmity
Collections
  • Cuadernos nº 28 (2022) [50]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support