• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 28 (2022)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 28 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Gothic and the Debate on Science in Spain: Echoes of Frankenstein in «Un crimen científico», Pascual López and El árbol de la ciencia

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/27795

DOI: 10.25267/Cuad_Ilus_romant.2022.i28.24

ISSN: 2173-0687

Files
CIR_28_2022_24.pdf (801.4Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Lo gótico y el debate sobre la ciencia en España: ecos de frankenstein en «Un crimen científico», Pascual López y el árbol de la ciencia
Author/s
Perojo Arronte, M. Eugenia
Date
2022
Source
Cuadernos De Ilustración Y Romanticismo, (28), 533–547
Abstract
This article studies Gothic motifs and tropes in José Fernández Bremón’s «Un crimen científico», Emilia Pardo Bazán’s Pascual López: autobiografía de un estudiante de medicina and Pío Baroja’s El árbol de la cienciawithin the tradition of Mary Shelley’s pioneering novel Frankenstein. They are instrumental for conveying the vexed question of the modernisation of Spain through scientific progress, with approaches that range from the nuanced optimism of Fernández Bremón to the downright pessimism of Baroja. This trend is part of the wider movement for a moral, political, and cultural regeneration that characterised Spanish intellectual activity at the time. The tensions between past and present appear in the three narratives in a line of continuity and readjustment of high aesthetic and intellectual relevance.
 
Este artículo analiza los motivos y tropos de carácter gótico en «Un crimen científico», de José Fernández Bremón, Pascual López: autobiografía de un estudiante de medicina, de Emilia Pardo Bazán, y El árbol de la ciencia, de Pío Baroja, dentro de la tradición de Frankenstein, de Mary Shelley, como novela precursora de la ciencia ficción gótica. La interpretación de estos elementos está relacionada con el tema de la modernización de España a través del progreso científico, tratado desde perspectivas que oscilan del optimismo moderado de Fernández Bremón al pesimismo de Baroja. El contexto general es el de la regeneración moral, política y cultural característico del pensamiento español de la época. La evolución en estas obras de las tensiones entre el pasado y el presente propias del género gótico adquiere un gran interés estético e intelectual.
 
Subjects
«Un crimen científico»; El árbol de la ciencia; Pío Baroja; debate on science; regeneration of Spain; Frankenstein; «Un crimen científico»; Pascual López; El árbol de la ciencia; José Fernández Bremón; Emilia Pardo Bazán; debate sobre la ciencia; regeneración de España
Collections
  • Cuadernos nº 28 (2022) [50]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support