Algunas cuestiones relevantes en la enseñanza de las ciencias desde una perspectiva Ciencia-Tecnología- Sociedad

DSpace Repository

Algunas cuestiones relevantes en la enseñanza de las ciencias desde una perspectiva Ciencia-Tecnología- Sociedad

Show full item record

Export reference to Mendeley 
Title: Algunas cuestiones relevantes en la enseñanza de las ciencias desde una perspectiva Ciencia-Tecnología- Sociedad
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-title-alternative: Some relevant questions in science education from the perspective Science- Technology-Society
Author: Prieto, Teresa; España, Enrique; Martín, Carolina
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-source: Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2012, 9(1) pp. 71-77
Abstract: En este artículo se analizan algunas de las respuestas que se dan en la actualidad a tres preguntas clásicas en la enseñanza de las ciencias: por qué enseñar ciencias, qué ciencia enseñar, y cómo enseñarla, desde una perspectiva Ciencia-Tecnología-Sociedad (CTS). Se argumenta sobre la necesidad de preparar a los futuros ciudadanos para tomar decisiones responsables en asuntos relacionados con la ciencia y la tecnología en la sociedad del siglo XXI, y la conveniencia de utilizar problemas socio-científicos en el aula de ciencias. Finalmente, el análisis es ejemplificado en dos casos: el consumo de alimentos y el consumo de energía.In this article, some of the answers given at this time to three classic questions related to science teaching: why teach science?, what kind of science to teach?, and how to teach it?, are analyzed from a Science-Technology- Society perspective (STS). It argues for the need to prepare future citizens to make responsible decisions on matters related to science and technology in the XXI century, and the convenience of using socio-scientific issues in the science classroom. Finally, the analysis is exemplified in two cases: food consumption and energy consumption.
Subject: alfabetización científica y tecnológica ; toma de decisiones ; Ciencia-Tecnología-Sociedad (CTS) ; problemas socio-científicos ; consumo de alimentos ; consumo de energía ; scientific and technological literacy ; decision making ; Science-Technology-Society (STS) ; socio-scientific issues ; food consumption ; energy consumption.
Handle: http://hdl.handle.net/10498/14625
Date: 2012-01-01

Files in this item

Files Size Format View
4_Prieto_et_al_2012.pdf 132.7Kb PDF View/Open

Statistics

View statistics

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported