• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 21 (2015)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 21 (2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Calderón en las polémicas italianas del siglo XIX: Carducci, Graf y Martini

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/17684

ISSN: 2173-0687

Files
183_192.pdf (184.1Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Calderon in 19th century Italian debates: Carducci, Graf and Martini
Author/s
Vaiopoulos, Katerina
Date
2015-01-01
Source
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2015, 21 p. 183-192
Abstract
Cuando llegó a Italia el eco de la recuperación romántica del teatro clásico español, se aceptó la selección que los alemanes habían planteado y se rescató parcialmente a Calderón en la segunda mitad del siglo xix, una vez superada la controversia clásico-romántica, se le empezó a estudiar menos ‘ideológicamente’, a medida que iba naciendo el hispanismo italiano, entre retornos al anti-catolicismo, enfoques historicistas y nuevas lecturas. Precisamente a este periodo se refiere nuestro estudio, que toma en consideración tres textos críticos de esta época: la reseña de Giosuè Carducci, tras haber asistido a una puesta en escena de La vida es sueño, en agosto de 1869; el ensayo de Arturo Graf «La vita è sogno, dramma di Pietro Calderón», publicado en 1878 y, el artículo de Ferdinando Martini «Nel secondo centenario di Calderón de la Barca» de 1881.
 
When the echo of the romantic recovery of Spanish classic theater arrived to Italy, the selection proposed by Germans was accepted and Calderón was redeemed according to a partial view. In the second half of the nineteenth century, when schoolars went further the classical-romantic dispute, Calderón was studied in a less ‘ideological’ way, between returns to anti-Catholicism, historicistic approaches and new readings, as Italian Hispanism was borning. Our study considers three critical texts of this era: Goisuè Carducci’s review after witnessing a staging of La vida es sueño, in August of 1869; the essay by Arturo Graf «La vita è sogno, dramma di Pietro Calderón», published in 1878; and the article by Ferdinando Martini’s article «Nel secondo centenario di Calderón de la Barca» of 1881.
 
Subjects
Romanticismo; historicismo; Calderón; ideología; Barroco; catolicismo; contexto; lenguaje; crítica estética; hispanismo italiano; Romanticism; Historicism; ideology; Baroque; Catholicism; context; language; aesthetic criticism; Italian Hispanism
Collections
  • Cuadernos nº 21 (2015) [28]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions