• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación
  • Hachetetepé n.10 (2015)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación
  • Hachetetepé n.10 (2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Igualdad, equidad, diferencia:análisis de categorías conceptuales que ayudan a fundamentar una revisión del tema del ingreso universitario

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/23486

DOI: 10.25267/Hachetetepe.2015.v1.i10.4

ISSN: 2172-7910

Files
HTTP10 33-46.pdf (358.7Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Equality, equity, difference: Analysis of conceptual categories that help to base a review of the University Admission topic
Author/s
Ofelia Chaile, Marta
Date
2015-05
Source
Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación. Nº10 pp 33-46
Abstract
El presente trabajo discurre sobre la revisión de las categorías conceptuales igualdad, igualdad de oportunidades, equidad, diferencia, inclusión, implícitas en posiciones ideológicas sostenidas por las políticas educativas. Por considerarlas pertinentes se articulan las mismas a los enfoques que sobre el Ingreso Universitario se trabajan en Argentina. Se acota el estudio al análisis del Ingreso en los profesorados de matemática, física y química en una unidad académica en ciencias de una Universidad pública. Se observa un tratamiento del Ingreso donde el profesorado permanece sujeto a moldes homogeneizantes con los que el sistema fue concebido en sus momentos fundacionales, y desde los cuales continúa enseñando, sin adecuarse a un nuevo sujeto en una sociedad cambiante. La revisión postmoderna indica que las posiciones liberales y neoliberal de las políticas, traducidas en las prácticas, propositadamente buscan conservar posiciones. Se aboga por su superación y se arriesgan visos de soluciones al respecto.
 
The present work runs on the review of the conceptual categories equality, equal opportunity, equity, difference and inclusion, which are implicit in ideological positions supported by educational policies. For considering them to be pertinent, they are articulated with the approaches worked in the University Admission in Argentina. The study is fixed to the analysis of the admission in the Mathematics, Physics and Chemistry teacher training faculty in a science academic unit of a public university. It is observed a procedure of entry in which the teacher training faculty remains subject to homogenizing moulds with which continues teaching without adapting itself to a new subject in a changing society. The post modern revision suggests that the liberal and neo-liberal positions, translated into the practices, purposefully seek to conserve positions. It is advocated for its improvement and solutions are risked on the matter.
 
Subjects
ingreso; igualdad; equidad; diferencia; inclusión; admission; equality; equity; difference; inclusion
Collections
  • Hachetetepé n.10 (2015) [18]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions