• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 19 (2013)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 19 (2013)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El «fluido eléctrico» del teatro en la Guerra de la Independencia y las Cortes: la teatralización de la historia y la política

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/15802

DOI: 10.25267/Cuad_Ilus_Romant.2013.i19.12

ISSN: 2173-0687

Files
195_219.pdf (338.3Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
The electrical fluid of the theatre in the Independence war and the Courts of Cádiz: history and politics theatralized
Author/s
Romero Ferrer, AlbertoAuthority UCA
Date
2013-01-01
Department
Filología
Source
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2013, 19 p. 195-219
Abstract
El autor traza en este artículo un breve panorama sobre la visión del teatro en torno a las Cortes de Cádiz, dentro del contexto general de la Revolución española. Se centra en la perspectiva del texto dramático durante el primer tercio del siglo xix (1808-1833): desde las creaciones cultas de un Martínez de la Rosa con su Viuda de Padilla hasta autores como Gaspar Zavala y Zamora, Juan Poveda, Diego González Robles o Francisco de Paula Martí: qué imagen pervive durante los años del proceso constitucional y cuál fue su trayectoria posterior, de 1814 hasta 1833.
 
The author describes in this article a brief view of the theatre concerning The Courts of Cádiz inside the general context of the Spanish Revolution. This article focuses on the perspective of the dramatic text during the first third of the 19th century. (1808- 1833), from the cultured creations of Martínez de la Rosa to authors like Gaspar Zavala and Zamora, Juan Poveda, Diego González Robles and Francisco de Paula Martí; which image persisted with respect to the written theatre during the Spanish Revolution and what was new in the literature about The Courts of Cádiz written later between 1814 and 1833.
 
Subjects
literatura de la Guerra de la Independencia; teatro; Cortes de Cádiz; literatura y política; literature of the Independence War; theatre; Courts of Cadiz; literature and politics; Enlightenment; Spain; Eighteenth Century
Collections
  • Artículos Científicos [4821]
  • Articulos Científicos Filología [338]
  • Cuadernos nº 19 (2013) [31]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support