• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 20 (2014)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 20 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La criada se hace señora. Un tema goldoniano en el teatro español del XVIII

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/16653

ISSN: 2173-0687

Files
027_042.pdf (222.5Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
The maid becomes mistress. A goldoni’s topic in the spanish theatre at 18th century
Author/s
Doménech Rico, Fernando
Date
2014-01-01
Source
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2014, 20 p. 27-42
Abstract
El personaje de la criada tenía una larga tradición en el teatro español desde el Siglo de Oro. En el siglo xviii, sin embargo, se incorporó una novedad: la criada que por su inteligencia y encanto se convierte en señora. Es un tema que tiene su origen en La serva padrona, de Pergolesi, y Pamela, de Richardson, pero que en España se debió casi exclusivamente a la influencia de Goldoni. En el artículo se analizan las versiones españolas de las obras de Goldoni en donde se muestra este tema, señalando las diferencias entre el modelo y las obras españolas.
 
The character of the maid had a long tradition in the Spanish theater from the Golden Age. In the eighteenth century, however, a novelty was incorporated: the maid who becomes a lady for her intelligence and charm. This is a topic that has its origin in La serva padrona, by Pergolesi, and Pamela, by Richardson, but in Spain was due almost exclusively to the influence of Goldoni. In the article the Spanish versions of the works of Goldoni where this topic appears are analyzed, pointing out the differences between the model and the Spanish works.
 
Subjects
criada; Goldoni; teatro español; siglo XVIII; maid; spanish theatre; 18th century
Collections
  • Cuadernos nº 20 (2014) [32]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support