• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 20 (2014)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 20 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La criada maga en la comedia de magia del siglo XVIII, o de escenógrafas y pedagogas en el ocaso del Antiguo Régimen

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/16654

ISSN: 2173-0687

Files
043_073.pdf (329.3Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
The maid magician in the comedia de magia of the Eighteenth Century, or about female set designers and pedagoges in the sunset of the Old Regime
Author/s
Contreras Elvira, Ana
Date
2014-01-01
Source
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2014, 20 p. 43-73
Abstract
En el teatro popular del siglo XVIII y, en concreto, en la comedia de magia, autores como Juan Salvo y Vela y, sobre todo, don Nicolás González Martínez, reivindican la igualdad de las mujeres en la sociedad y en las tablas. Por ello escriben personajes que ocupan un lugar central y protagónico en la trama y en el escenario, y desempeñan oficios artísticos e intelectuales hasta ahora reservados a los varones, como es el caso de la escenografía y la pedagogía. Este último propone, además, un modo de relación entre mujeres basado en la sororidad, que se traducirá en la confusión de los papeles de la maga y la criada.
 
In the Spanish popular theatre of the eighteenth century, particularly in the «comedia de magia», authors as Juan Salvo y Vela, and above all, Nicolás González Martínez, claim the equality of women in society and stage. So they write characters that ocuppy a central and leading role in the plot and on the stage, and play artistic and intelectual professions reserved to men before, such as set designing and pedagogy. Nicolás González Martínez also offers a model of women relationship based on sisterhood, which will result in the confusion of the roles of the magician and the maid.
 
Subjects
comedia de magia; teatro español del siglo XVIII; Juan Salvo y Vela; Nicolás González Martínez; escenificación; interpretación; comedy of magic; spanish theatre of the 18th century; Performance; acting
Collections
  • Cuadernos nº 20 (2014) [32]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support