al-Mašyaḫa al-andalusiyya fī Biǧāya wa-dawru-hā fī tanšīṭ al-maˁrifa at-tārīḫiyya ḫilāl al-qarn as-sābiˁ al-hiǧrī / aṯ- ṯāliṯ ˁašar al-mīlādī

Files
Statistics
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Maestros andalusíes en Bujía. Su papel en la activación del conocimiento histórico durante el siglo XIII
Author/s
Sahli, AssiaDate
2014-01-01Source
AL-ANDALUS MAGREB (11338571)- 2014, n. 21 - p. 97-116Abstract
Durante el siglo XIII, la ciudad de Bujía atrajo un considerable número de
andalusíes ligados directamente al conocimiento de la historia, que se establecieron en la ciudad de
forma provisional o permanente. Los que permanecieron en la ciudad centraron su actividad en la
enseñanza de una serie de obras históricas y crónicas a sus estudiantes, que procedían de la propia
ciudad de Bujía y de fuera de ella. Al examinar los datos históricos dispersos en los libros,
programas e índices de estos maestros, además de los libros de biografías, descubrimos la
importancia de la actividad historiográfica de los andalusíes en Bujía, y arrojamos luz sobre los
alumnos más destacados y los títulos de las obras que se enseñaban. Esto influirá en el desarrollo de
la conciencia historiográfica de Bujía en el siglo XIII, ligada a la escuela de historia andalusí
representada por los maestros más destacados, como Ibn Sarrāǧ al-Išbīlī, Ibn al-Abbār al-Balansī, y
Abū ˁAbdallāh Muḥammad ibn Ṣāliḥ al-Kinānī al-Šāṭibī Thought the 7th century of Al-hegira / the 13th Century of Birth, the city of Bejaia had
attracted a considerable number of Andalusian elements linked directly to historical knowledge, who
settled in the city either in a temporary or in permanent manner. The latter had stressed their
activities on teaching a set of works on History and Chronicles for a group of students’ campus
(episodes). If we look on the historical data spread in the folders of books programs and lecturers’
indexes, alongside with the books of biographies studied therein, we shall discover the reality of the historical activity that the Andalousians’ Senate in Bejaia had practiced. A spotlight had been
thrown on the brilliant pupils, whom had learned historical disciplines (modules), also the tittles of
the literature news that were taught in their campuses. This will affect the general path in the
progression of the historical consciousness in Bejaia of the 7th /13th Century, where we observe its
relation with the Andalusian historical school seen by its famous lecturers in the city such as Ibn-
Sarrāj Al-Ishbīlī, Ibn Al-Abbār Al-Balansī and Abū ˁAbdallāh Muḥammad b. Ṣāliḥ Al-Kinānī Al-
Shāṭibī.