• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 23 (2017)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 23 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Revisiones del ideario romántico en El artista barquero o los cuatro cinco de junio de Gertrudis Gómez de Avellaneda

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/19890

ISSN: 2173-0687

Files
249_260.pdf (217.0Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Reviews of the romantic ideology in El artista barquero o los cuatro cinco de junio of Gertrudis Gómez de Avellaneda
Author/s
Grau-Lleveria, Elena
Date
2017
Source
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2017, 23 – p.249-260
Abstract
Este artículo analiza las alteraciones a las masculinidades y feminidades románticas tradicionales que Gómez de Avellaneda elabora en su última novela, El artista barquero o los cuatro cinco de junio. A través de un marco teórico de ideologías sobre género, se conceptualiza el conjunto de variaciones y alteraciones que se llevan a cabo de las masculinidades y feminidades románticas hegemónicas. La revisión, alteración y subversión de los imaginarios de comportamiento sociosexuales se desarrolla por medio de la incorporación y adaptación de ciertas propuestas ideológicas ilustradas. Esta amalgama ideológica es la estrategia con la que se crea una comunidad afectiva imaginada que comparte unos mismos valores éticos y sentimentales. Con ello, Gómez de Avellaneda da forma creativa a la ideología artística que venía elaborando desde finales de la década de los cincuenta, a la vez que crea un texto donde hombres y mujeres se igualan intelectual y afectivamente.
 
This article studies Gómez de Avellaneda’s reformulation of traditional inscriptions of romantic masculinities and feminities in her last novel, El artista barquero o los cuatro cinco de junio. Through a feminist theoretical frame, the esssays analizes the set of variations, alterations and subversions that hegemonic romantic masculinities and feminities undergo in this novel. Such revisions, alterations and subversions are carried out through the adaptation and reformulation of some of the Enlightenment notions about ethics. As a matter of fact, the novel elaborates some Avellaneda’s ideas on art and ethics that she started to propose in the 1850’s, at the same time, she creates a text in which, through the shared core values, women and men are depicted as intellectual and emotional equals.
 
Subjects
Gertrudis Gómez de Avellaneda; Ilustración; Romanticismo; Feminismo; Ética
Collections
  • Cuadernos nº 23 (2017) [33]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support