¿Cómo tratan los libros de texto españoles la pérdida de la biodiversidad? Un estudio cuali-cuantitativo sobre el nivel de complejidad y el efecto de la editorial y año de publicación

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/19950
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1102
ISSN: 1697-011X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
How do the Spanish textbooks treat the loss of biodiversity? A qualitative-quantitative study on the level of complexity and the effect of the publisher and year of publication
Author/s
Angel Bermúdez, Gonzalo MiguelDate
2018Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15(1), 1102Abstract
En el marco de la transposición didáctica, se estudió el tratamiento de la pérdida de la biodiversidad
en los libros de texto de la educación secundaria de España, según la editorial, la fecha de publicación, el curso
para el cual está destinado y su nivel de complejidad; todo ello, mediante un enfoque de análisis mixto (cualicuantitativo).
Se empleó el análisis univariado de la varianza anidando al curso para el que están destinados los
libros de texto, determinando así el efecto residual sobre los otros factores. Se encontraron diferencias entre los
cursos y las editoriales, pero no para el año o periodo de publicación. También la variable editorial interaccionó
con el periodo y el curso. Se discriminaron niveles de complejidad para cada curso y entre cursos, destacándose
los libros de texto del cuarto curso de la educación secundaria obligatoria y de segundo de bachillerato, que
mostraron un tratamiento holístico y no-utilitario de la problemática. In the framework of the didactic transposition, it was studied how the loss of biodiversity is treated
textbooks in Spain, if there are differences between publishers, date of publication, course for which they are
intended and their level of complexity, with a mixed (qualitative-quantitative) approach. Univariate analysis of
variance was used nesting the course for which textbooks are intended, and thus determining the residual effect
on the other factors. Differences were found between courses and editorials, but not for the year or period of
publication. Also, the editorial variable interacted with the period and the course. Different complexity levels
were discriminated for each course and between courses, highlighting the textbooks of the fourth year of
compulsory secondary education and second year of high school, which showed an holistic and non-utilitarian
treatment of the analyzed issue.
Subjects
Análisis de texto; Controversias socio-científicas; Manual; Biodiversidad; Biología; Text analysis; Socioscientific issues; Textbook; Biodiversity; BiologyCollections
- REurEdC nº 1 (2018) [13]