¿Cómo abordan los textos de Educación Primaria la competencia en alimentación y actividad física?

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/19951
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1103
ISSN: 1697-011X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
What is the primary education textbooks’ approach to food and physical activity?
Date
2018Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15(1), 1103Abstract
La incorporación de las competencias básicas al currículo escolar ha planteado la necesidad de definir
las competencias en salud que el estudiante debe alcanzar cuando finalice la enseñanza obligatoria. De ahí que
este grupo de investigación haya elaborado unos estándares de competencias que tratan de dar respuesta a los
principales problemas de salud. Para ello se ha elaborado un instrumento que permite analizar si dichas
competencias están presentes en los recursos educativos, concretamente en los libros de texto, con la finalidad de
obtener información sobre la visión y el abordaje que estos presentan sobre la promoción de hábitos de vida
saludable. El presente trabajo estudia el tratamiento de la Alimentación y Actividad Física en los libros de texto
de Ciencias Naturales de Educación Primaria publicados por tres de las editoriales más importantes en nuestro
país. Los resultados muestran un patrón similar en las tres, observándose que los contenidos más trabajados
fueron los conceptuales siendo el abordaje de los actitudinales muy escaso. Asimismo, destaca que el carácter
predominante de dichos contenidos sea el informativo, contando con menor presencia los relacionados con la
salud ambiental y de desarrollo social. Se pone de manifiesto la necesidad de diseñar recursos complementarios
que faciliten que el alumno logre las competencias en Alimentación y Actividad Física y que el profesorado pueda
abordar las dimensiones procedimentales y actitudinales. The inclusion of basic competences in the curriculum has triggered the need to define the health
competences that the student must have acquired when he/she completes the compulsory education.
Consequently, this team has developed some competence standards, which aim to tackle the main health
problems. Drawing from these standards, a tool to examine whether these competences are present in the
educational resources has been developed. The cited tool addresses specifically textbooks in order to obtain
information on the vision and approach that they contain regarding the promotion of a healthy lifestyle. The
present work studies the treatment of food and physical activity in primary education science textbooks by three
of the most important Spanish publishers. The results show similar patterns in the three of them. It was noted
that the along the different levels, the conceptual dimension received the most attention and that the attitudinal
dimension was very poorly addressed. Moreover, it should be noted that these contents were mainly informative.
There was a smaller presence of contents related to the environmental health and social development. Thus, the
need to design complementary resources that enable, on one side, the student to acquire the competences and on
the other, the teachers to address the attitudinal and procedimental dimension at the different stages, has been
revealed.
Subjects
competencias en salud; alimentación; actividad física; libros de texto; educación primaria; health competences; food; physical activity; textbooks; primary educationCollections
- REurEdC nº 1 (2018) [13]