Huertos EcoDidácticos y Educación para la Sostenibilidad. Experiencias educativas para el desarrollo de competencias del profesorado en formación inicial

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URI: http://hdl.handle.net/10498/19959
DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1501
ISSN: 1697-011X
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Organic Learning Gardens and Education for Sustainability. Educational experiences for competencies development in pre-service teacher training
Date
2018Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 15(1), 1501Abstract
Los Huertos EcoDidácticos son huertos cuyo manejo sigue los principios de la agricultura ecológica o la
permacultura, y cuya principal función es educativa. Actualmente están presentes en algunas universidades españolas,
en general como resultado de iniciativas puntuales de un profesor o área de conocimiento del ámbito de las
ciencias experimentales o de la didáctica de las ciencias. Se trata de recursos didácticos y entornos de aprendizaje
de gran valor para la implementación de metodologías activas que persiguen el desarrollo de competencias para la
sostenibilidad. Presentamos dos experiencias de uso de Huertos EcoDidácticos en el contexto de la formación
inicial de maestros/as, enmarcadas en sendos proyectos de innovación docente e innovación en sostenibilidad: en
primer lugar, el desarrollo de una secuencia didáctica en torno al uso de biocidas para el Grado de Educación Infantil,
en la Facultad de Educación de Soria (Universidad de Valladolid, UVa), y en segundo lugar, una interven -
ción didáctica en torno al uso del compostaje como forma de gestión de los biorresiduos para el Grado en Educación
Primaria, en la Facultad de Educación y Deporte de Vitoria-Gasteiz (Universidad del País Vasco,
UPV/EHU). Finalmente, se reflexiona en torno al uso de los Huertos EcoDidácticos como espacios educativos
en el marco de la Educación Superior. Organic Learning Gardens are foof gardens which are sustainably managed based on the principles of
organic agriculture or permaculture, and whose main purpose is educational. They are currently present at some
Spanish universities, generally as the result of isolated initiatives of a particular professor or knowledge area,
either belonging to the field of experimental sciences or of science teaching. They constitute educational
resources and learning environments of a great value for implementing active methodologies directed towards
promoting students’ competencies for sustainability. We provide with two educational experiences structured
around the use of Organic Learning Gardens in the context of initial teacher training, and framed, respectively,
in a project for teaching innovation and a project for innovation in sustainability: firstly, the development of a
teaching and learning sequence around the use of biocides for the Degree in Early-Childhood Education, at the
Faculty of Education in Soria (University of Valladolid, UVa), and secondly, an educational intervention around
the use of composting for organic waste’ management for the Degree in Primary Education at the Faculty of
Education and Sport in Vitoria-Gasteiz (University of the Basque Country, UPV/EHU). Finally, reflections are
presented on the use of Organic Learning Gardens as educative contexts in the frame of Higher Education.
Subjects
Competencias para la sostenibilidad; Didáctica de las ciencias; Huertos EcoDidácticos; Formación inicial del profesorado; Innovación docente; Competencies for sustainability; Initial teacher training; Organic Learning Gardens; Science teaching; Teaching innovationCollections
- REurEdC nº 1 (2018) [13]