• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Trabajos Académicos
  • Trabajos Fin de Máster
  • Máster Universitario en Profesorado de ESO y Bachillerrato, F.P. y Enseñanza de Idiomas - TFM
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Trabajos Académicos
  • Trabajos Fin de Máster
  • Máster Universitario en Profesorado de ESO y Bachillerrato, F.P. y Enseñanza de Idiomas - TFM
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Plan de fomento lector en 2º de ESO del Colegio Compaigne de Jerez a través de un itinerario lector.

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21669

Files
TFM Plan de fomento lector a través de un itinerario lector, por María del Valle Baurre García (984.9Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
A reader itinerary to improve the skill of reading comprehension and the reading habit in the second course of compulsory secondary education of the Colegio Compaigne of Jerez de la Frontera.
Author/s
Baurre García, María del Valle
Date
2019-06
Advisor
Romero Oliva, Manuel FranciscoAuthority UCA
Department
Didáctica de la Lengua y la Literatura
Abstract
Esta investigación plantea como futura propuesta un itinerario lector para mejorar la comprensión lectora y el hábito lector en el curso de 2º de Educación Secundaria Obligatoria del Colegio Compaigne de Jerez de la Frontera. La finalidad principal de este trabajo es fomentar la lectura a través de dicho itinerario, a partir de la obra El día que se perdió la cordura, del escritor Javier Castillo, puesto que en los estudiantes se ha observado un escaso interés por la lectura y una pésima comprensión de esta. Para lograr este propósito, se ha empleado una metodología de estudio de casos que combina un diseño cualitativo y cuantitativo, tomando como población del estudio una muestra de 58 alumnos de 2º de ESO. De este modo, tras la realización de un cuestionario mixto de 50 preguntas y de la observación en el aula, los resultados reflejan la importancia de frenar cuanto antes la pérdida de lectores habituales en este curso, apostado así por la implantación del itinerario lector.
 
This research proposes a future Project based on a reader itinerary to improve the skill of reading comprehension and the reading habit in the second course of compulsory secondary education of the Colegio Compaigne of Jerez de la Frontera. The main objective of this work stands for encouraging reading through an itinerary from Javier Castillo’s book El día que se perdió la cordura. The reason why is because it has been observed that in students there is little interest when reading and also a lousy understanding of it. In order to achieve this purpose, it has been used a case study methodology which combines a qualitative and a quantitative design taking as population of the study a sample of 58 students of 2nd of a high school. This way, if we follow the completion of a mixed questionnaire of 50 questions and a observation in the classroom, we will get that results reflect the importance of breaking as soon as possible the loss of habitual readers in this course, so committed by the implementation of the reader itinerary.
 
Subjects
Fomento lector; Hábito lector; Comprensión lectora; Itinerario lector; Promotion of Reading; Reading habit; Reading comprehension; Reader Itinerary
Collections
  • Máster Universitario en Profesorado de ESO y Bachillerrato, F.P. y Enseñanza de Idiomas - TFM [67]
  • Trabajos fin de master Did. Leng. Lit. [26]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Twitter y fomento lector: dinamizando la lectura en el aula 

    Heredia Ponce, HugoAuthority UCA; Amar Rodríguez, Víctor ManuelAuthority UCA (UNIVERSITAT POLITÈCNICA DE VALÈNCIA, 2018-12-28)
  • Prólogo al prudente y curioso lector 

    Pascual Barea, JoaquínAuthority UCA (Ariel, 2005)
  • Lecturas adultas y lecturas infantiles. El universo de Kitty Crowther en la formación del mediador como lector literario 

    Tabernero Sala, Rosa (Universidad de Cádiz. Facultad de Ciencias de la Educación. Área de Sociología, 2016)

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support