• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Producción Científica
  • Artículos Científicos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Consulta a docentes del Máster de Profesorado de Secundaria sobre la alfabetización mediática e informacional (AMI). Diseño y validación del cuestionario

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21844

DOI: 10.5209/rced.60000

ISSN: 1130-2496

ISSN: 1988-2793

Files
2019_306.pdf (359.5Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Enquiry to early formation Master in Secondary Teacher Education about the Informational and Media Literacy (IML). Design and validation of the survey.
Author/s
Santiago del Pino, María MichelAuthority UCA; Goenechea Permisán, CristinaAuthority UCA; Romero Oliva, Manuel FranciscoAuthority UCA
Date
2019
Department
Didáctica de la Lengua y la Literatura
Source
Rev. complut. educ. 30(4) 2019: 1045-1066
Abstract
El presente trabajo explica los procesos de validación y fiabilidad llevados a cabo para el diseño y elaboración de una consulta a través de cuestionario4. Su fin ha sido conocer la opinión de los docentes en torno al estado y posibilidades de mejora de la alfabetización mediática e informacional (AMI), en el Máster Universitario en Profesorado de Educación Secundaria Obligatoria y Bachillerato, Formación Profesional y Enseñanza de Idiomas (MAES), de la Universidad de Cádiz. Teniendo como referencia las fuentes documentales en torno a la materia (Ferrés, 2006; Margalef, 2010; Wilson, Grizzle, Tuazon, Akyempong & Cheung, 2011; Aguaded et al. 2011; Area, 2012; Ferrés & Piscitelli, 2012; Pérez Tornero, 2015; Fedorov & Levitskaya, 2015; Fedorov, Levitskaya & Camarero, 2016) se pudo elaborar un instrumento adecuado al contexto de aplicación. Al ser de creación propia necesitó ser validado, para lo que se sometió al juicio de expertos. Todas sus aportaciones y consejos fueron sistematizados, analizados e incorporados en la versión final del cuestionario, de forma que su validez científica asegurase el logro del propósito para el que ha sido concebido. Esta consulta forma parte de un estudio más amplio que complementa la información recogida a través de este cuestionario –y uno más dirigido al alumnado– con información cualitativa recogida a través de entrevistas individuales y grupo focal
 
This present article illustrates the process of validation and reliability of a survey in order to design and develop it. The objective of this survey is get to know the opinions from different teachers about the opportunity to improve the informational and media literacy (IML) in the Master”s Degree in Teaching Training, from the University of Cadiz. Taking into account documentary research about this issue (Ferrés, 2006; Margalef, 2010; Wilson, Grizzle, Tuazon, Akyempong & Cheung, 2011; Aguaded et al. 2011; Area, 2012; Ferrés & Piscitelli, 2012; Pérez Tornero, 2015; Fedorov & Levitskaya, 2015; Fedorov, Levitskaya & Camarero, 2016) an appropriate resource was widely depeloped and suited to the application context. This resource is our own creation and it was certified by a group of experts. The contribution of this group of experts was structured, analysed and integrated in the final version of the survey, to be scientifically proven. This assessment, that includes a student´s survey too, completes an extensive research, providing qualitative information obtained by individual and focus group interviews.
 
Subjects
docente de secundaria; formación de docentes; cuestionario; alfabetización informacional; secondary school teachers; teacher educators; questionnaires; media literacy
Collections
  • Artículos Científicos [4821]
  • Articulos Científicos Did. Leng. Lit. [127]
Atribución 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Atribución 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support