• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 28 (2020)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Revistas editadas por la Universidad
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 28 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aplicaciones de la neurofisiología cognitiva y la estimulación cerebral no invasiva al estudio del lenguaje

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/24291

DOI: 10.25267/Pragmalinguistica.2020.i28.10

ISSN: 1133-682X

Files
Prgagma 188-211.pdf (283.3Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Applications of cognitive neurophysiology and noninvasive brain stimulation to the study of language.
Author/s
Sanmartino, Florencia; González-Rosa, Javier
Date
2020-12
Department
Psicología
Source
Pragmalingüística N.28 pp. 188-211
Abstract
Les potentiels liés aux événements (ERP) sont une méthode d'évaluation et de cartographie du cerveau qui nous permet de comprendre la dynamique temporelle du traitement de l'information, fournissant aux neurosciences un outil précieux pour examiner le traitement du langage chez les enfants et les adultes, ainsi que dans les troubles cérébraux où il y a un certain trouble du langage. Son utilisation nous permet de comprendre avec précision les marqueurs cérébraux impliqués dans des aspects aussi importants que l'acquisition ou l'intégration du langage et les inadéquations sémantiques et syntaxiques. D'autre part, l'utilisation des techniques de stimulation cérébrale non invasives représente une véritable révolution dans l'étude du langage, non seulement parce que nous disposons d'un outil puissant pour l'évaluation des réseaux cérébraux qui le facilitent ou l'inhibent, mais aussi parce qu'elle nous permet d'améliorer ou de corriger de manière substantielle l'apprentissage et les performances dans les tests de lecture et de compréhension ou de mémoire, tant dans les populations saines que dans les traitements de réadaptation dans les populations cliniques.
 
Los potenciales relacionados con eventos(ERP) son un método de evaluación y de mapeo cerebral que permite entender la dinámica temporal del procesamiento de la información, dotando a la neurociencia de una herramienta de gran valor para escudriñar el procesamiento del lenguaje en niños y adultos, así como en trastornos cerebrales. Su uso está permitiendo comprender con precisión aquellos marcadores cerebrales involucrados en aspectos tan importantes como la adquisición del lenguaje o la integración y los desajustes semánticos y sintácticos. Por otra parte, el empleo de técnicas de estimulación cerebral no invasivasestá suponiendo una auténtica revolución en el estudio del lenguaje; es una potente herramienta para la evaluación de aquellas redes cerebrales que lo facilitan o lo inhiben y permite mejorar o corregir sustancialmente el aprendizaje y el rendimiento en pruebas de lectura y comprensión o recuerdo, tanto en población sana como en tratamientos rehabilitadores en población clínica.
 
Event-Related Potentials (ERP) is a method of brain assessment and mapping that allows understanding the temporal dynamics of information processing, providing neuroscience with a valuable tool for studying language processing in children and adults, as well as brain disorders associated to language disorders. It improves the understanding of those brain markers involved in aspects as language acquisition or how the semantic and syntactic level cooperate. On the other hand, the use of non-invasive brain stimulation techniques is representing a revolution in the study of language: it is a powerful tool for the evaluation of brain networks and it allows us to improve or correct learning and performance in reading and comprehension or memory tests, both in healthy and clinical populations.
 
Collections
  • Artículos Científicos [3151]
  • Articulos Científicos Psicología [81]
  • Pragmalingüística nº 28 (2020) [20]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions