Educación ambiental y medios de comunicación: revisión de la literatura y propuestas de intervención

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/24495
DOI: 10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i2.2102
ISSN: 2659-708X
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Environmental Education and the media: Review of the literature and proposals for intervention
Author/s
Perales Palacios, Francisco JavierDate
2020-12Source
Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad 2(2), 2102Abstract
Hoy en día gran parte de la información sobre temas ambientales que reciben los
ciudadanos lo hacen a través de los medios de comunicación (MC) y, en especial, de los distintos
canales que ofrece Internet. En este artículo queremos responder a dos cuestiones: (1) ¿qué nos dice la
literatura respecto a las características de dicha información y las propuestas educativas que pudieran
derivarse?; (2) ¿cómo utilizar los MC como instrumento para promover los fines propios de la
Educación Ambiental (EA)? La revisión de la literatura permite establecer una serie de características
positivas y negativas de la información ambiental en los MC. Se concluye con una propuesta de
integración de los MC como recurso para la ambientalización del currículo educativo. Today, much of the information on environmental issues received by citizens is provided
through the media and, in particular, through the various channels offered by the Internet. In this
article we want to answer two questions: (1) what does the literature tell us about the characteristics
of this information and the educational proposals that could be derived? ; (2) how can the media be
used as a tool to promote the proper purposes of Environmental Education? The literature review
allows to establish a number of positive and negative characteristics of environmental information in
the media. It concludes with a proposal for the integration of the media as a resource for the
environment of the educational curriculum.