Alternative Food Networks: Perceptions in Short Food Supply Chains in Spain

Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordDate
2021-02-28Department
Economía GeneralSource
Sustainability 2021, 13(5), 2578Abstract
Currently, a worldwide increase is being experienced in the demand of alternative spaces for the consumption of non-conventional foods that favor the short commercialization chains. Simultaneously, there has been a growth in the need to understand the dynamics developed in those initiatives from a social approach that takes into account the perceptions of the involved individuals. The goal of this work is to analyze the perceptions of the Organizers, Producers and Consumers that participate in short food supply chains, specifically in ecological markets in the south of Spain. From this perspective, the Conventions Theory theoretical framework is used. By applying a quantitative and qualitative methodology, it was verified, among other things, that depending on the role played by each of the actors in the ecological markets, the perception about their participation changed. Furthermore, for the three types of actors studied, the most important aspects of their participation in the food chain are related to the Civic world (common good) and to the Domestic world (traditionality, family, direct contact).
El objetivo de este trabajo es analizar el fenómeno agroalimentario contemporáneo y creciente como el de las cadenas cortas de suministro de alimentos, concretamente el caso de los mercadillos ecológicos del sur de España. Para ello utilizamos una metodología cualitativa y cuantitativa, partiendo del enfoque teórico de la Teoría de las Convenciones. En el trabajo de campo aplicamos entrevistas semiestructuradas a los principales agentes del caso de estudio y 159 cuestionarios a una muestra aleatoria de organizadores, productores y consumidores que participan en estas cadenas alimentarias. La principal aportación del trabajo consiste en que es uno de los primeros en abordar bajo esta perspectiva la dinámica de los actores que intervienen en estas iniciativas alimentarias del territorio analizado. Los hallazgos fundamentales han consistido en revelar la importancia de promocionar los mercadillos para los participantes, el uso de una marca o certificación para respaldar la calidad alimentaria y el significado de relaciones de confianza a partir del contacto directo entre los actores sociales que intervienen en las cadenas cortas de comercialización de alimentos mediante los mercadillos.
Subjects
espacios alternativos; cadenas cortas; mercadillos ecológicos; tendencias alimentarias; percepciones alternative spaces; short chains; ecological markets; nutritional trends; perceptionsCollections
- Artículos Científicos [4845]
- Articulos Científicos Ec. Gen. [117]
- Artículos Científicos IVAGRO [290]