La comunicación externa de la Biblioteca de la Universidad de Cádiz

DSpace Repository

La comunicación externa de la Biblioteca de la Universidad de Cádiz

Show full item record

Export reference to Mendeley 
Title: La comunicación externa de la Biblioteca de la Universidad de Cádiz
Author: Sáez Fernández, José Antonio
Director/Advisor: Mier-Terán Franco, Juan José
Abstract: Este trabajo tiene como objeto principal de estudio la comunicación externa de la Biblioteca de la Universidad de Cádiz (España). En la primera parte se exponen las propuestas teóricas de varias disciplinas que estudian la comunicación externa en general: marketing de servicios públicos y para universidades, comunicación institucional participativa, relaciones públicas y biblioteconomía. En la segunda parte, se incluyen los objetivos y los aspectos a estudiar con más detalle (descripción general, canales de comunicación externa, mensajes y públicos externos),los métodos cuantitativos y cualitativos a emplear para alcanzarlos y las hipótesis iniciales. Tras una fase de diagnóstico de la situación actual, se ha procedido a comparar sus aspectos más relevantes con los de otras bibliotecas universitarias andaluzas y españolas y con modelos estándar, se han extraído conclusiones y propuestas factibles y realistas, cuyo objetivo final es conformar un conjunto de acciones de mejora que puedan incluirse en un futuro plan de comunicación externa de la Biblioteca de la Universidad de Cádiz (España).The main study object of this work is the external communication of the Library of the University of Cadiz (Spain). First part introduces the theoretical propositions of some disciplines that study the external communication in general: public services marketing, university marketing,participative public communication, public relations and librarianship. Second part, includes the objectives and the aspects to study with more detail (general description, external communication channels, messages and external publics), the qualitative and quantative methods to employ in order to obtain them and the initial hypotheses. Behind the diagnosis phase of the present-day situation, it has been proceed to compare the most important aspects with the results of other Andalusian and Spanish academic libraries and with standard models, it has been extracted workable and realistic conclusions and suggestions, whose final goal is to conform a collection of improvement actions to be included in a future external communication plan of the Library of the University of Cadiz (Spain).
Subject: Biblioteca universitaria ; Comunicación externa ; Marketing ; Plan de comunicación ; Social media ; Universidad de Cádiz (España) ; Academic library ; Communication plan ; External communication ; University of Cadiz (Spain).
Handle: http://hdl.handle.net/10498/15931
Date: 2014-02-25

Files in this item

Files Size Format View
TFMDEFINITIVO.pdf 2.216Mb PDF View/Open

Statistics

View statistics

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

info:eu-repo/semantics/openAccess Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess