• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Trabajos Académicos
  • Trabajos Fin de Grado
  • Grado en Educación Infantil - TFG
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Trabajos Académicos
  • Trabajos Fin de Grado
  • Grado en Educación Infantil - TFG
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rutinas lectoras en el ámbito familiar y de aula. Propuestas didácticas para la comprensión de textos a través de formatos físicos y digitales.

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/21589

Files
TFG_Rutinas lectoras en el ámbito familiar y de aula. Propuestas didácticas para la compre.pdf (2.945Mb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Family and classroom reading routines. Didactic proposals for the comprehension of texts through physical and digital formats.
Author/s
Macías Pérez, Diana
Date
2019-07-09
Advisor
Sánchez Rodríguez, Susana
Department
Didáctica de la Lengua y la Literatura
Abstract
Este Trabajo de Fin de Grado se centra, en primer lugar, en conocer las rutinas lectoras del alumnado de 5 años de edad del CEIP Pedro Antonio de Alarcón (Rota) en los dos contextos que inciden en su alfabetización: su aula y su hogar familiar. En segundo lugar, partiendo de los resultados obtenidos a través de la utilización de cuestionarios para las familias y una entrevista a la tutora más un diario de observación de la actividad de aula, se proponen una serie de actividades –para el contexto del aula- que mejore la comprensión de textos (se utilizarán todo tipo de textos, no sólo los de uso literario) a través del uso de formatos físicos y digitales; y una guía de ayuda y consejos –para el contexto familiar- aportando información y pequeños ejercicios y actividades para hacer en casa con sus hijos e hijas que fomente la lectura y el gusto por los libros, además de trabajar la comprensión lectora. Teniendo en cuenta el uso de las tecnologías en la vida de los niños y de las niñas, el fomento de la lectura y la comprensión de textos se realizarán a través de actividades en el que se usen las tecnologías: pizarras interactivas, libros electrónicos, ordenadores, etc.
 
This Final Degree Paper focuses, first of all, on knowing the reading routines of the 5-year-old students of CEIP Pedro Antonio de Alarcón (Rota) in the two contexts that affect their literacy: their classroom and their family home. Secondly, starting from the results obtained through the use of questionnaires for families and an interview with the tutor plus a diary of observation of the classroom activity, a series of activities are proposed - for the classroom context - that improve the comprehension of texts (all types of texts will be used, not only those for literary use) through the use of physical and digital formats; and a guide to help and advice - for the family context - providing information and small exercises and activities to do at home with their children to encourage reading and taste for books, in addition to working on reading comprehension. Taking into account the use of technologies in the lives of children, the promotion of reading and comprehension of texts will be carried out through activities using technologies: interactive whiteboards, electronic books, computers, etc.
 
Subjects
Rutinas; lectura; comprensión; textos; formatos físicos; formatos digitales; tipos de textos; hábito lector; educación infantil
Collections
  • Grado en Educación Infantil - TFG [42]
  • Trabajos fin de grado Did. Leng. Lit. [9]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestions