• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 10 (2013)
  • REurEdC nº 3 (2013)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 10 (2013)
  • REurEdC nº 3 (2013)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evolución en el alumnado de la idea de elemento químico a lo largo del bachillerato

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/15443

DOI: 10498/15443

ISSN: 1697-011X

Files
4-427-Franco.pdf (1009.Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Development of the idea of chemical element in high school students
Author/s
Franco-Mariscal, Antonio Joaquín; Oliva Martínez, José MaríaAuthority UCA
Date
2013-09-01
Department
Didáctica
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2013, 10(3) pp. 353-376
Abstract
Este trabajo analiza la evolución en el alumnado de la idea de elemento químico a lo largo del bachillerato. Concretamente, se perfila su comprensión en torno a la diferenciación entre elemento y compuesto, a la identificación de elementos metálicos y no metálicos, la identidad nuclear de los elementos, al cálculo de las partículas constituyentes, la identificación de ejemplos de elementos en nuestro entorno inmediato, y a la identificación de propiedades que diferencian a los elementos químicos, así como a la justificación de la existencia de regularidades en propiedades de los elementos. Los resultados muestran que los estudiantes que acaban la Educación Secundaria Obligatoria (16 años) presentan serias deficiencias en la comprensión de la idea de elemento químico, y que tales déficits se mantienen, en gran parte, al finalizar 2º de Bachillerato (18 años). Tales resultados sugieren dificultades y obstáculos en la asimilación de estos tópicos y muestran un escaso eco de los estudios cursados en el aprendizaje de los alumnos. Se argumenta que una parte importante de las dificultades detectadas se deben a la manera habitual bajo la que se enseñan estos temas, junto a la propia estructura del currículo oficial.
 
The development of the idea of chemical element in Spanish high school students is analyzed in this paper. Specifically, we shape their understanding around the difference between a chemical element and a compound, the identification of metallic and non-metallic elements, the nuclear identity of the elements, the calculation of the constituent particles, the identification of elements in our surroundings, the identification of properties differentiating the chemical elements, and the justification of the existence of regularities in the properties of the elements. The results show that students who finish the compulsory secondary education (16 years old) have serious deficiencies in the comprehension of the idea of chemical element. Such deficits remain, largely, at the end of high school (18 years old). These data suggest some difficulties and obstacles in the understanding of these topics showing a little impact of the studies in the learning. An important part of these difficulties are due to the usual manner under which these issues are taught, along with the structure of the Spanish curriculum.
 
Subjects
elemento químico; comprensión de los alumnos; dificultades de aprendizaje; educación química; evolución del conocimiento; chemical element; chemistry education; development of knowledge; learning difficulties; student understanding
Collections
  • Artículos Científicos [4834]
  • Articulos Científicos Didáctica [217]
  • REurEdC nº 3 (2013) [13]
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support