• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 11 (2014)
  • REurEdC nº 2 (2014)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 11 (2014)
  • REurEdC nº 2 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La aleatoriedad en profesores de biología y de matemática en formación: análisis y contraste de significados

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/15975

DOI: 10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2014.v11.i2.06

ISSN: 1697-011X

Files
06-583-Moreno.pdf (191.2Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Randomness in Biology and Mathematics Teachers in Training: Analysis and Contrast of Meanings
Author/s
Moreno, Amable; Cardeñoso Domingo, José MaríaAuthority UCA; González García, Francisco
Date
2014-04-01
Department
Didáctica
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2014, 11 (2) pp. 198-215
Abstract
En el presente trabajo se analizan los significados que otorgan a la aleatoriedad 583 estudiantes para profesor de matemática y 325 para profesor de biología, en el nivel de Educación Secundaria, de la provincia de Mendoza, Argentina. Para el logro del objetivo se aplicó un cuestionario, donde doce de sus ítems son relativos a sucesos de los contextos de juego, cotidiano y físico-natural. En cada uno de ellos el estudiante debe reconocer si el suceso es aleatorio o no, y luego argumentar su decisión. El análisis de las respuestas, realizado en base al sistema de categorías propuesto, permite afirmar que los estudiantes para profesor de biología logran reconocer más sucesos aleatorios que los estudiantes de para profesor de matemáticas. En general, la totalidad de sujetos argumentan desde la incertidumbre y la causalidad; y se destaca el reconocimiento de la aleatoriedad en el contexto de juego respecto a situaciones propias del contexto físico-natural.
 
In this work, the meanings attached to randomness from 583 students from maths teacher career and 325 students from biology teacher career were analyzed, at the province of Mendoza, Argentina. In order to achieve the aim, a questionnaire where twelve of its items related to events in the game, physical natural and everyday contexts, was applied. In each of them the student must recognize whether the event is random or not, and then argue the decision. The analysis of the responses based on the category system proposed, allows to affirm that the biology student teachers recognize more random events than mathematics student teachers. In general, all subjects argue from uncertainty and causality, and recognition of randomness in the game context stands out from own situations from the natural physical context.
 
Subjects
reconocimiento de la aleatoriedad; profesores de matemática y de biología en formación; categorías argumentativas; contexto del suceso; recognition of randomness; maths and biology teachers in training; argumentative categories; context of the event
Collections
  • Artículos Científicos [4817]
  • Articulos Científicos Didáctica [217]
  • REurEdC nº 2 (2014) [11]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support