• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 25 (2017)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 25 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La comunicación no verbal en discurso persuasivo empresarial

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/20146

ISSN: 1133-682X

Files
124_145.pdf (336.3Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Nonverbal communication in persuasive business discourse
Author/s
Cestero Mancera, Ana María
Date
2017
Source
Pragmalingüística 2017, n. 25, pp. 124-145
Abstract
La comunicación humana es un proceso complejo que supone mucho más que conocer y utilizar un sistema lingüístico. A este respecto, es necesario tener en cuenta que los signos no verbales son determinantes para la eficacia comunicativa, de manera especial, en fenómenos pragmático-discursivos como la persuasión, ya que, en su producción y en su consecución, están implicados, de manera estratégica o con aporte estructural o significativo, signos no verbales que inciden en el sentido último del acto comunicativo. En este trabajo, presentamos una primera aproximación al uso estratégico de signos no verbales en discurso persuasivo oral español en el ámbito de la empresa, concretamente, en presentaciones breves de negocios o ideas origina-les. Para la realización del estudio, hemos establecido una metodología de análisis específica, que nos ha permitido identificar signos no ver-bales discretos, así como la función que cumplen en el acto comunicativo, y comprobar frecuencias de uso. Hemos podido documentar patrones de comportamiento generales y variables.
 
Human communication is a complex process, which implies a lot more than knowing and using a linguistic system. Thus, it is necessary to take into account that nonverbal signs are a determining factor for effective communication, particularly for pragmadiscursive phenomena such as persuasion, since those signs are implicated both in its production and in its attainment, either strategically or due to their structural or meaning-loaded con-tribution. Hence, nonverbal signs influence on the overall meaning of any communicative act. In this paper, a first approach to the strategic use of nonverbal signs in persuasive discourse in Spanish in the business world is proposed, specifically, in brief presentations of business or ideas (what is known as the elevator pitch). In order to carry out the study, a methodology of analysis has been established to identify nonverbal signs, together with their frequency of use. Preliminary results confirm certain general behavioural patterns and variables.
 
La communication humaine est un processus complexe qui implique beaucoup plus que la connaissance et l’utilisation d’un système linguistique. À cet égard, il faut considérer que les signes non verbaux sont essentiels pour une communication efficace, notamment, lors de phénomènes pragmatiques-discursifs tels que la persuasion, puisque dans leur production et leur réalisation, des signes non verbaux affectant le sens ultime de l'acte de communication sont impliqués stratégiquement avec une contribution soit structurelle soit significative. Dans cette étude, nous présentons une première approche de l'utilisation stratégique des indices non ver-baux du discours persuasif oral espagnol en entreprise, appliquée à de courtes présentations d'affaires ou à des idées originales. Pour la réalisation de l'étude, nous avons mis en place une méthodologie d'analyse spécifique, qui nous a permis d'identifier des indices non verbaux distincts, ainsi que leur rôle dans l'acte de communication, et de vérifier leurs fréquences d'utilisation. Nous avons pu documenter des modèles de comportement généraux et variables.
 
Subjects
comunicación no verbal; persuasión; variación; patrones socio-comunicativos; nonverbal communication; persuasion; variation; socio-communicative patterns; la communication non verbale; la persuasion; la variation; les modèles sociocommunicatifs
Collections
  • Pragmalingüística nº 25 (2017) [35]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support