• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 25 (2017)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Pragmalingüística
  • Pragmalingüística nº 25 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Correferencia, cohesión y actualización en la narración de niños hipoacúsicos hispanohablantes con implante coclear

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/20162

ISSN: 1133-682X

Files
146_162.pdf (280.1Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Coreference, cohesion and updating in the narration of spanish-speaking hypoacustic children with cochlear implant
Author/s
Fresneda Ortiz, Aldo; Madrid Cánovas, Sonia
Date
2017
Source
Pragmalingüística 2017, n. 25, pp. 146-162
Abstract
A lo largo de nuestro estudio analizamos aspectos textuales dentro de la narración elicitada en la población de niños hipoacúsicos con implante coclear. Para ello, disponemos de dos grupos de población: un grupo con-trol, sin déficits auditivos y otro grupo de niños hipoacúsicos implantados en los que hemos analizado la presencia de elementos correferenciales, cohesivos y actualizadores. Tras la transcripción de la muestras y su análisis podemos afirmar que el lenguaje de los niños hipoacúsicos implantados se caracteriza por una menor presencia de elementos correferenciales, una menor variedad de elementos cohesivos, así como una menor actualización discursiva.
 
Throughout our study we analyze textual aspects within the narrative elicited in the population of hearing impaired children with cochlear implants. For this, we have two population groups: a control group, without auditory deficits, and another group of children with hearing impaired implants in which we have analyzed the presence of coreferential, cohesive, and updating elements. After the transcription of the samples and their analysis, we can affirm that the language of the implanted hypoacoustic children is characterized by a lower presence of coreferential elements, a smaller variety of cohesive elements, as well as a less discursive updating.
 
Tout au long de notre étude, nous analysons les aspects textuels dans le récit suscité par la population des enfants à des implants cochléaires. Pour ce faire, nous avons deux groupes de population: un groupe témoin sans déficits auditifs et un autre groupe d'enfants sourds implantés dans lequel nous avons analysé la présence d'éléments coréférentiels, de cohésion et updaters. Après la transcription des échantillons et l'analyse, on peut dire que la langue des enfants déficients auditifs implantés se caractérise par la présence inférieure d'éléments coréférentiels, une plus petite variété d'éléments cohérents et une moins mise à jour discursive.
 
Subjects
Implante coclear; Lingüística textual; Correferencia; Cohesión; Actualización discursiva; Cochlear Implant; Textual linguistics; Correference; Cohesion; Discursive update; Implants cochléaires; Linguistique texte; Anaphore; Cohésion; Mise à jour discursive
Collections
  • Pragmalingüística nº 25 (2017) [35]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support