• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 15 (2018)
  • REurEdC nº 2 (2018)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 15 (2018)
  • REurEdC nº 2 (2018)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La competencia informacional-digital en la enseñanza y aprendizaje de las ciencias en la educación secundaria obligatoria actual: una revisión teórica

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/20752

DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i2.2105

ISSN: 1697-011X

Files
2105.pdf (316.9Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
The information and digital competence in Science Teaching in the current Secondary Education
Author/s
Valverde-Crespo, Daniel; Pro-Bueno, Antonio de; González-Sánchez, Joaquín
Date
2018-04
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 2018, Vol. 15 (2) 2105
Abstract
En este trabajo se realiza una revisión teórica sobre la competencia informacional-digital y su repercusión en la enseñanza de las Ciencias. Para ello, hemos tratado de aportar respuestas a las cuestiones: ¿es lo mismo competencia informacional que competencia digital?; ¿qué ha investigado la didáctica de las ciencias con respecto a la competencia informacional-digital?; ¿es esta competencia una parte de la competencia científica?; ¿tenemos ejemplos en el ámbito de la enseñanza y aprendizaje de las Ciencias? Nos hemos centrado en la Educación Secundaria Obligatoria, etapa en la que destaca el papel de esta competencia como elemento formativo de ciudadanos alfabetizados en búsqueda, selección y valoración objetiva y crítica de la información científica disponible en contextos digitales
 
In this study, a theoretical review is made about the informational-digital competence and its repercussion in the teaching of Sciences. To do this, we have tried to provide answers to the questions: is the same information competence as digital competence? What has science education researched with respect to digital-informational competence? Is this competence a part of the scientific competence? Do we have examples in the field of teaching and learning of Sciences? We have focused on Compulsory Secondary Education, a stage in which it highlights the role of this competence as a training element for literate citizens in search, selection and objective and critical assessment of scientific information available in digital contexts.
 
Subjects
Información digital; Competencias clave; TIC; Educación secundaria; Enseñanza de las ciencias; Online information; Key competences; ICT; Secondary education; Science teaching
Collections
  • REurEdC nº 2 (2018) [13]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support