COVID-19 y competencia digital: percepción del nivel en futuros profesionales de la educación

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/26614
DOI: 10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1102
ISSN: 2172-7910
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
COVID-19 and Digital Competence: Perception of the Level in Future Education Professionals
Date
2022Source
Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (24), 1102Abstract
La tecnología educativa ha ganado protagonismo debido a los modelos híbridos y
virtuales que se han desarrollado a causa de las restricciones y confinamientos derivados de la
pandemia mundial por la COVID-19. Esta situación de mayor uso de las TIC afecta a la
competencia digital del alumnado, uno de los ámbitos que más desarrollo y formación precisa. El
objetivo de este estudio es conocer la percepción sobre el nivel de competencia digital de 84
futuros profesionales de la educación que inician sus estudios en la Universidad de Málaga en el
curso 2021-2022. Los datos, recogidos mediante un instrumento validado (Cuestionario de
Competencia Digital para Futuros Docentes), reflejan un nivel notable de competencia digital,
existiendo diferencias en función del género, destacando la mejor percepción de los hombres
respecto a las mujeres en cuanto a la creatividad en innovación con TIC. Se concluye la necesidad
de reforzar los programas de formación inicial y continuar respecto al desarrollo de la
competencia digital. Educational technology has gained prominence due to the hybrid and virtual models
that have been developed due to the restrictions and confinements derived from the global
pandemic by COVID-19. This situation of greater use of ICT affects the digital competence of
students, one of the areas that requires the most development and training. The objective of this study is to know the perception about the level of digital competence of 84 future education
professionals who begin their studies at the University of Malaga in the academic year 2021-
2022. The data, collected through a validated instrument (Digital Competence Questionnaire for
Future Teachers), reflect a remarkable level of digital competence, with differences based on sex,
highlighting the better perception of men compared to women in terms of creativity in innovation
with ICT. The need to reinforce initial and continuing training programs regarding the
development of digital competence is concluded