• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación
  • Hachetetepé n.24 (2022)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación
  • Hachetetepé n.24 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

COVID-19 y competencia digital: percepción del nivel en futuros profesionales de la educación

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/26614

DOI: 10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1102

ISSN: 2172-7910

Files
8258-Texto del artículo-39503-1-10-20211210.pdf (341.6Kb)
Statistics
View statistics
Metrics and citations
 
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
COVID-19 and Digital Competence: Perception of the Level in Future Education Professionals
Author/s
Aguilar Cuesta, Ángel Ignacio; Colomo Magaña, Ernesto; Colomo Magaña, Alejandro; Sánchez Rivas, Enrique
Date
2022
Source
Hachetetepé. Revista científica De Educación Y Comunicación, (24), 1102
Abstract
La tecnología educativa ha ganado protagonismo debido a los modelos híbridos y virtuales que se han desarrollado a causa de las restricciones y confinamientos derivados de la pandemia mundial por la COVID-19. Esta situación de mayor uso de las TIC afecta a la competencia digital del alumnado, uno de los ámbitos que más desarrollo y formación precisa. El objetivo de este estudio es conocer la percepción sobre el nivel de competencia digital de 84 futuros profesionales de la educación que inician sus estudios en la Universidad de Málaga en el curso 2021-2022. Los datos, recogidos mediante un instrumento validado (Cuestionario de Competencia Digital para Futuros Docentes), reflejan un nivel notable de competencia digital, existiendo diferencias en función del género, destacando la mejor percepción de los hombres respecto a las mujeres en cuanto a la creatividad en innovación con TIC. Se concluye la necesidad de reforzar los programas de formación inicial y continuar respecto al desarrollo de la competencia digital.
 
Educational technology has gained prominence due to the hybrid and virtual models that have been developed due to the restrictions and confinements derived from the global pandemic by COVID-19. This situation of greater use of ICT affects the digital competence of students, one of the areas that requires the most development and training. The objective of this study is to know the perception about the level of digital competence of 84 future education professionals who begin their studies at the University of Malaga in the academic year 2021- 2022. The data, collected through a validated instrument (Digital Competence Questionnaire for Future Teachers), reflect a remarkable level of digital competence, with differences based on sex, highlighting the better perception of men compared to women in terms of creativity in innovation with ICT. The need to reinforce initial and continuing training programs regarding the development of digital competence is concluded
 
Subjects
Educación; Tecnologías; Competencia digital; Estudiantes universitarios; Education; Technologies; Digital competence; University students
Collections
  • Hachetetepé n.24 (2022) [13]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support