Tecnología y educación superior en tiempos de pandemia: revisión de la literatura

Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10498/26629
DOI: 10.25267/Hachetetepe.2022.i24.1105
ISSN: 2172-7910
Statistics
Metrics and citations
Share
Metadata
Show full item recordAlternative title
Technology and Higher Education In Times of Pandemic: A Review of the Literature
Date
2022Source
Hachetetepé. Revista científica de Educación y Comunicación, (24), 1105Abstract
La pandemia derivada de la COVID-19 ha generado nuevas formas de ser y estar en
la sociedad. Uno de los ámbitos donde su impacto fue más notable fue el educativo, siendo
necesario que las instituciones generaran nuevas modalidades de enseñanza y aprendizaje que
permitieran continuar con los procesos formativo y convirtiendo a la tecnología en una condición
sine qua non para desarrollarlos. Bajo este punto de vista, el objetivo de este trabajo es conocer
qué papel ha jugado la tecnología de manera específica en esta transición hacia nuevas
modalidades formativas en educación superior. Se propone, para ello, una revisión sistemática de
la literatura recogida en la base de datos Dialnet entre 2020 y 2021. Los resultados muestran que
hay una producción científica creciente en diferentes contextos, que las posibilidades de la
tecnología son diversas y que no hay una percepción clara acerca del modo en que los diferentes
agentes han vivido este cambio. The pandemic derived from COVID-19 has generated new ways of being and being in
society. One of the areas where its impact was most notable was education, making it necessary
for institutions to generate new teaching and learning modalities that would allow them to
continue with the training processes and making technology a sine qua non condition for
developing them. From this point of view, the aim of this paper is to find out what role technology
has played specifically in this transition towards new training modalities in higher education. To this end, we propose a systematic review of the literature collected in the Dialnet database
between 2020 and 2021. The results show that there is a growing scientific production in different
contexts, that the possibilities of technology are diverse and that there is no clear perception of
the way in which the different agents have experienced this change.