Análisis de contenido de las pruebas de acceso a la universidad en la asignatura de Química en Andalucía

DSpace Repository

Análisis de contenido de las pruebas de acceso a la universidad en la asignatura de Química en Andalucía

Show full item record

Export reference to Mendeley 
Title: Análisis de contenido de las pruebas de acceso a la universidad en la asignatura de Química en Andalucía
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-title-alternative: Type of test questions to higher education access in chemistry subject
Author: Franco Mariscal, Rosario; Oliva Martínez, José María; Gil Montero, María Luisa Almoraima
Departments: Didáctica; Química Física
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-source: Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2015, 12 (3) - pp. 456-474
Abstract: Se estudia la tipología de preguntas formuladas en las pruebas de Química de acceso a la universidad en la Comunidad Autónoma Andaluza. Se analizaron 576 preguntas según los temas del currículum implicados y de acuerdo al sistema de categorías propuesto por Smith, Nakhleh y Bretz (2010) para exámenes de Química. Los temas más frecuentes fueron los de estequiometría, formulación-nomenclatura química y equilibrio ácido-base, que conjuntamente acaparaban alrededor de dos tercios de las preguntas formuladas. Las tres categorías de preguntas empleadas fueron: de Definición, Algorítmicas y Conceptuales, predominando principalmente las segundas, si bien con un cierto avance en los últimos años de las de tipo Conceptual aun cuando los cambios no resultaran estadísticamente significativos. Se observó una clara dependencia del tipo de preguntas de la temática concreta implicada en las mismas, siendo aquellas sobre formulación las que más se prestan a la categoría de “definición”, las de estequiometría y termoquímica a las “algorítmicas”, y las de átomo, Tabla periódica y enlace químico a las de tipo conceptual. A partir de los datos proporcionados se discute la necesidad de una reorientación de estas pruebas con vistas al futuro.In this work, the test question typology to higher education access in chemistry subject has been studied. This study was performed in the autonomous community of Andalusia. According to curriculum topics and the category system proposed by Smith, Nakhleh y Bretz (2010) for chemistry exams, 576 questions were analyzed. The most frequent topics were stoichiometry, formulation and chemical nomenclature and acid-base equilibria, which accounted for about two thirds of the questions. The three categories of questions used were: definition, algorithmic and conceptual questions were used. It was observed a predominance of the algorithmic questions, although in recent years, some progresses of conceptual questions have been observed, but not statistically significant changes. A clear dependence between the type of question and the specific issue involved was observed. Therefore, questions about formulation were mostly included in the “definition” category, question about stoichiometry and thermodynamic in the “algorithmic” category and atom, periodic table and chemical bond questions were included in the conceptual category. From the data obtained, the need for a reorientation in the future of PAU tests is discussed.
Subject: enseñanza de la química ; pruebas externas ; PAU ; pruebas de acceso a la universidad ; preguntas de examen ; chemical education ; college entrance exam ; external testing ; test questions.
Handle: http://hdl.handle.net/10498/17602
Date: 2015-01-01

Files in this item

Files Size Format View
05-846-Franco.pdf 317.2Kb PDF View/Open

Statistics

View statistics  

This item appears in the following Collection(s)

Show full item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional