• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 09 (2012)
  • REurEdC nº 3 (2012)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 09 (2012)
  • REurEdC nº 3 (2012)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estudiando cómo los modelos atómicos son introducidos en los libros de texto de Secundaria

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/14861

ISSN: 1697-011X

Files
2-296-Cid.pdf (153.2Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Analyzing how Atomic Models are being introduced in Secondary School textbooks
Author/s
Cid Manzano, Ramón; Dasilva Alonso, Gabriel
Date
2012-09-01
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2012, 9(3) pp. 329-337
Abstract
Presentamos en este trabajo un análisis de como los libros de texto de Secundaria abordan los contenidos referidos a los modelos atómicos (Thomson, Rutherford, Bohr y el actual). Dicho estudio se ha desarrollado para cuatro editoriales muy conocidas y en los últimos cursos de la secundaria en España (desde 3º E.S.O hasta 2º Bachillerato). Hemos establecido diferentes criterios de análisis atendiendo a las consideraciones actuales de la Didáctica de las Ciencias. Los resultados coinciden en general con lo esperado, detectándose numerosos errores conceptuales, un escaso desarrollo en espiral de los modelos y un tratamiento enfocado principalmente desde una perspectiva de enseñanza memorística. Creemos, además, que esta situación está también presente en muchos otros sistemas educativos.
 
We show in this work an analysis about how secondary school textbooks are considering Atomic Models (Thomson, Rutherford, Bohr and the current model). For this study we have analysed different publishing houses for the last four Spanish secondary school courses. The analysis was set according to current science didactic considerations. The results have detected some conceptual mistakes, a poor spiral development and a didactic strategy focused in a memoristical way to teach these models.
 
Subjects
enseñanza de los modelos atómicos; estudio en espiral; aprendizaje significativo; atomic models teaching; spiral study; significant learning
Collections
  • REurEdC nº 3 (2012) [12]
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support