• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 09 (2012)
  • REurEdC nº 3 (2012)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 09 (2012)
  • REurEdC nº 3 (2012)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Conocimiento Didáctico del Contenido (CDC) en la enseñanza universitaria de Biotecnología. El caso de la velocidad específica de crecimiento microbiano (μ)

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/14863

ISSN: 1697-011X

Files
4-114-Ruberto.pdf (160.5Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Pedagogic Content Knowledge (PCK) in university Biotechnology teaching. The microbial specific growth rate (μ) case
Author/s
Mauro Ruberto, Lucas Adolfo; Mac Cormack, Walter Patricio; Calabró, Ariel; Rodríguez Talou, Julián
Date
2012-09-01
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2012, 9(3) pp. 353-360
Abstract
En este trabajo se presenta un análisis de las ideas relacionadas al concepto de velocidad específica de crecimiento microbiano (μ) que presentaron estudiantes universitarios que cursaban la orientación en biotecnología del último año de la carrera de Bioquímica (Facultad de Farmacia y Bioquímica, Universidad de Buenos Aires, Argentina). El estudio se realizó en base a las respuestas que dieron los estudiantes, de manera anónima, frente a la solicitud espontanea de que explicaran qué entendían por μ. El análisis se focalizó en la identificación de los factores que podrían relacionarse con las ideas que mostraron los estudiantes, entre las que se incluye el tratamiento previo del concepto, la tendencia a la reducción funcional, el pragmatismo y la posibilidad de que se trate de concepciones alternativas pero en un campo muy específico y aplicado de las ciencias como es la biotecnología. Se plantean estrategias aplicadas para la reconstrucción del concepto de μ considerando estos factores. Las experiencias y conclusiones que surgen de este trabajo pretenden contribuir al desarrollo del Conocimiento Didáctico del Contenido (CDC) para ciencias aplicadas en general, y para la biotecnología en particular.
 
In this work, a study based on the university student’s conception about microbial specific growth rate (μ) is presented. The study was focused on last year students of the Biochemist career (Buenos Aires University, Argentina). It was developed considering the answers given anonymously by the students when they were spontaneously asked about the meaning of μ. The analysis was focused in the identification of factors which could be related with the students´ ideas about μ, such as the previous work with the subject, the tendency to the functional reduction, the pragmatisms and the possibility of alternative conceptions, but related with a specific field of applied sciences, such as biotechnology. Strategies aiming to the reconstruction of the μ concept were proposed considering these factors. The experiences presented in this work will contribute to the development of the Pedagogical Content Knowledge (PCK) in applied sciences, particularly in biotechnology.
 
Subjects
conceptos específicos; biotecnología; velocidad específica de crecimiento; conocimiento didáctico del contenido; specific concepts; biotechnology; specific growth rate; pedagogical knowledge content
Collections
  • REurEdC nº 3 (2012) [12]
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support