• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 09 (2012)
  • REurEdC nº 3 (2012)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 09 (2012)
  • REurEdC nº 3 (2012)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La reflexión metacientífica a través del cine: un estudio sobre los saberes docentes

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/14865

ISSN: 1697-011X

Files
6-272-Astudillo.pdf (195.4Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
The metascientific reflection through the cinema: a study on teacher knowledge
Author/s
Astudillo, Carola; Rivarosa, Alcira Susana; Ortiz, Félix
Date
2012-09-01
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2012, 9(3) pp. 376-391
Abstract
Se argumenta el valor de la reflexión metacientífica en la formación del profesorado y se discute el aporte del cine como recurso didáctico para promover dicha reflexión. A partir de ello, se presenta una actividad de formación que consiste en el visionado e interpretación guiada de producciones cinematográficas que relatan procesos reales de investigación en ciencias. Tras su implementación con diferentes grupos de profesores y estudiantes de profesorado, se analizan los saberes docentes que la actividad moviliza. Para ello se definen algunos indicadores de reflexión metacientífica que refieren a la ciencia como empresa humana, en diálogo con la sociedad, la historia y la cultura.
 
This paper argues the value of reflection about the nature of science in teacher training and discusses the contribution of films as a didactic resource to promote such reflection. Thus, a training activity consisting of watching science research films is presented together with a subsequent guided interpretation of them. After its implementation with different groups of teachers and trainee teachers, the teacher knowledge that the activity implies is analyzed. Some metascientific reflective indicators that refer to science as human enterprise are defined in relation to society, history and culture.
 
Subjects
reflexión metacientífica; cine; saberes docentes; profesorado de ciencias; metascientific reflection; cinema; teacher knowledge; science teaching
Collections
  • REurEdC nº 3 (2012) [12]
Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support