• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 11 (2014)
  • REurEdC nº 2 (2014)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias
  • Volumen 11 (2014)
  • REurEdC nº 2 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El sistema linfático: el gran olvidado del sistema circulatorio

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/15974

ISSN: 1697-011X

Files
05-570-Olmos.pdf (285.8Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Alternative conceptions of the students on the lymphatic system as component of the circulatory device
Author/s
Olmos Martínez, Susana; Gavidia Catalán, Valentín
Date
2014-04-01
Source
Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias - 2014, 11 (2) pp. 181-197
Abstract
En el presente artículo se analizan los modelos mentales y las concepciones alternativas que tienen los estudiantes de distintos niveles educativos sobre el sistema linfático como componente del sistema circulatorio. Se establece una relación con las dificultades que se salvaron a lo largo de la historia en la adquisición de dichos conocimientos. Los resultados muestran una deficiente relación entre los sistemas linfáticos y sanguíneos, una falta de conocimientos tanto anatómicos como fisiológicos del sistema linfático y una dificultad para ampliar el modelo explicativo del transporte de nutrientes en los organismos animales, exclusivamente centrado en el sistema sanguíneo. Se termina ofreciendo una propuesta de planificación didáctica de manera que se pueda desarrollar progresivamente el modelo de transporte interno.
 
In the present article there are analyzed the alternative conceptions that there have the students of different educational levels on the lymphatic system as component of the circulatory device. A relation is established with the difficulties that were saved along the history in the acquisition of the above mentioned knowledge. The results show a deficient relation between the lymphatic and blood systems, an absence of both anatomical and physiological knowledge of the lymphatic system and a difficulty to extend the explanatory model of the transport of nutrients in the animal organisms centred exclusively on the blood system. It concludes by offering a proposal of didactic planning so that it can gradually develop internal transport model built.
 
Subjects
modelos mentales; concepciones alternativas; sistema linfático; linfa; sistema circulatorio; alternative conceptions; lymphatic system; lymph; circulatory device
Collections
  • REurEdC nº 2 (2014) [11]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support