• español
    • English
  • Login
  • English 
    • español
    • English

UniversidaddeCádiz

Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones
Communities and Collections
View Item 
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 20 (2014)
  • View Item
  •   RODIN Home
  • Editorial UCA
  • Cuadernos de Ilustración y Romanticismo
  • Cuadernos nº 20 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Criadas en la novela realista canónica, entre el desamparo y la astucia

Thumbnail
Identificadores

URI: http://hdl.handle.net/10498/16657

ISSN: 2173-0687

Files
111_126.pdf (256.9Kb)
Statistics
View statistics
Share
Export
Export reference to MendeleyRefworksEndNoteBibTexRIS
Metadata
Show full item record
Alternative title
Maids in the canonical realist novel, between slight and guile
Author/s
Flores Ruiz, Eva María
Date
2014-01-01
Source
Cuadernos de Ilustración y Romanticismo: Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII- 2014, 20 p. 111-126
Abstract
La criada, personaje habitual en el hogar burgués, no pasa generalmente de ser, en la novela realista canónica, una parte del decorado, un personaje secundario vislumbrado a contraluz. Para que avance hasta ocupar el centro del escenario, ha de ser un personaje «excesivo» a través del cual su autor se decida a explorar, y desbordar, los estrechos márgenes que la sociedad burguesa impone a la identidad y el proceder de estas mujeres. De hecho, las sirvientas que adquieren un protagonismo esencial en la novela realista suelen moverse entre dos extremos: entre la pasiva aceptación de su suerte y los peligros de su oficio, y la viveza de saber rentabilizar esa suerte y esos peligros. Es decir, entre el desamparo y la astucia, actitudes extremas que conmueven, sin llegar a poner en peligro, la estructura social burguesa. Muestra de ello son los casos de Esclavitud (Morriña), Petra (La Regenta) o Benigna (Misericordia).
 
The maid, a recurring character in the bourgeois home, does not usually go further from being, in the canonical realist novel, a part of the set, a secondary back-lit character. For her to progress to take center stage, she has to be an «excessive» character through which the author decides to explore, and overflow, the narrow margins that the bourgeois society imposes on the identity and proceedings of these women. In fact, the maids who acquire an essential role in the realist novel, often move between two extremes: passive acceptance of their fate and the dangers of their occupation, and the vividness of knowing how to profit from that fortune and those dangers. That is, between slight and cunning, extreme attitudes that stir, without ever compromising, the bourgeois social structure. Proof of this are the cases of Esclavitud (Morriña), Petra (La Regenta) or Benigna (Misericordia).
 
Subjects
criadas; novela realista canónica; siglo XIX; Esclavitud (Morriña); Petra (La Regenta); Benigna (Misericordia); maids; Canonical Realist Novel 19th Century
Collections
  • Cuadernos nº 20 (2014) [32]
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
This work is under a Creative Commons License Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

Browse

All of RODINCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Información adicional

AboutDeposit in RODINPoliciesGuidelinesRightsLinksStatisticsNewsFrequently Asked Questions

RODIN is available through

OpenAIREOAIsterRecolectaHispanaEuropeanaBaseDARTOATDGoogle Academic

Related links

Sherpa/RomeoDulcineaROAROpenDOARCreative CommonsORCID

RODIN está gestionado por el Área de Biblioteca, Archivo y Publicaciones de la Universidad de Cádiz

Contact informationSuggestionsUser Support